Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er
1) Ik zie eigenlijk niet in, waarom de N-VA verantwoording zou moeten afleggen voor het doen en laten van elk der duizenden verkiezingskandidaten van haar kartelpartner. ..
2) De vrijheid van het taalgebruik in privé-situaties is in België immers grondwettelijk gewaarborgd. ...
3) Welnu, indien men deze legitieme eis van inburgering en deelname aan de publieke cultuur wenst kenbaar te maken aan anderstalige nieuwkomers, die het Nederlands nog niet machtig zijn, lijkt het me weinig zinvol dit te doen door de betrokkenen een Nederlandstalig pamflet in de handen te stoppen. U wel?
4) (Wat is eigenlijk uw alternatief? De betrokkenen manu miltari uit hun huizen sleuren naar de dichtstbij zijnde taalcursus?) Anders is het natuurlijk, wanneer men te maken heeft met anderstaligen die zich manifest onwillig tonen om Nederlands te leren, zoals bijvoorbeeld het overgrote deel van de Franstaligen in de Vlaamse rand rond Brussel.
|
1) Zeer juist, maar waarom zoek je dat toch een verontschuldiging voor dat pamflet?
Ik merk ook dat CD&V-
NVA voorkomt op dat ééntalig Turks pamflet. Ik neem wel aan zonder de toestemming van NVA. Ineen kiesstrijd moet alles immers zeer vlug gaan.
2) Het gaat hier helemaal niet over
taalgebruik in privé-situaties
3) Ik meen dat men er mag van uitgaan dat vreemdlingen die hier stemrecht hebben en dus reeds lang verblijven Nederlands kennen, en dit zonder ze 'manu miltari uit hun huizen sleuren naar de dichtstbij zijnde taalcursus.
Men gebruikt hier blijkbaar het Turks om in het gevlei te komen bij een nieuw kiespubliek, en we degelijk ten kost van eigen principes die zeggen: "
de openbare taal in Vlaanderen is het Nederlands".
Nogmaals NVA is niet verantwoordelijk voor al wat CD&V doet, en moet dus niet naar verontschuldigingen zoeken.
Ik vind het wel
zeer belangrijk dat we ons best doen om allochtonen in te burgeren en te betrekken in het openbare leven op een correcte en vriendelijke manier. Maar
het moet van twee kanten komen èn in het Nederlands.