Los bericht bekijken
Oud 6 oktober 2006, 10:11   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Laat me even duidelijk stellen dat ik de idee voorsta dat internering geen al te goede oplossing van strafbeleid is - enkel een resultaat van een overdosis aan staatsinmenging en nationalisering.

Wat een straf is, is compensatie. Momenteel is dat zeer op de dader gericht. De dader moet in de ogen van de staat compensatie leveren voor wat hij gedaan heeft. Dat is echter niet voor mij zo. Een straf is juist die compensatie waarmee de dader het slachteroffer vergoedt; en een surplus voor berokkende (emotionele, propriëtele) schade. Wat iemand hoort te doen is dus niet "zes jaar zitten", maar bijvoorbeeld die dertig gestolen auto's (al denk ik niet dat je daar nog zes jaar voor krijgt) terug betalen aan de slachtoffers door eigen arbeid. Gevangenissen dienen daarvoor niét ten laste van de burgers te komen, maar door de gevangenen zelf gedragen te worden.

Het "en we gaan je straffen zodat je dat niet opnieuw gaat doen," is dus voor mij "en we gaan je straffen zodat je je slachtoffers vergoedt (en dan zal je hopelijk wel beseffen het niet opnieuw te doen)".

Je moet er wel eens een handleiding bij geven hoe men die dertig gestolen auto's moet terug betalen als men in de cel zit met een loontje van 0,5€/uur en dan nog halftime.
Je kan dat dus nooit of nooit terug betalen. Of je moet opnieuw iets gaan beroven of stelen.
Beter burgelijke partijen afschaffen. Spijtig voor de slachtofferkant maar beter voor iedereen.