Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza
Zijn stelling dat religieus fanatisme in vele gevallen gepaard gaat met armoede kan men niet ontkennen. Een vacuüm als het ware, dat heel gretig door religieuse "leiders" allerhande wordt aangegrepen om een grip te krijgen op de massa (excusez le mot). Om even een heel concreet voorbeeld aan te halen, het is niet voor niks dat de Hezbollah behoorlijk populair is in de Palestijnse vluchtelingenkampen.
Ik zou zelfs hierdoor net het tegenovergestelde willen/kunnen poneren. Mijn inziens leidt religieus fanatisme niet naar de goot, maar komt het er uit vandaan.
|
In al die vergelijkingen met het Midden-Oosten wordt géén rekening gehouden met de
uitzichtloosheid van het bestaan van de mensen aldaar. Fundamentalisme is de stap die je zet vanuit een behoorlijk fatalistische levenshouding; vanuit een situatie waar er nauwelijks nog sprake is van
sociale mobiliteit. Als je mensen voldoende alternatieven aanbiedt om zich uit hun benarde situatie op te werken, dan verwatert die onvermijdelijkheid van het religieus fundamentalisme zeer sterk. Meer nog: het wordt een soort indolente subcultuur van armoezaaiers waar het gros van de mensen zich liever niet mee associeert.
Ik heb het nu over brede trends, niet over de incidenten met moslimterroristen die in het Westen vaak juist zéér geïntegreerde en behoorlijk succesvolle individuen lijken te zijn. Hun inspiratie is dan weer van een heel andere orde.