Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Beste Ingenious,
Is het waar dat tegenwoordig alle verkozenen van de studentenraad van het VVS zijn ? Vroeger, toen ik ooit nog eens aan de unief zat in 1987, waren er verkiezingen voor de Sociale Raad (SoR) onder de studenten. Behalve VVS maakte MLB toen ook nog een kans om een verkozene te leveren, als ik me niet vergis.
Het toont wel aan dat er ergens sprake is van verrechtsing binnen de maatschappij (en bijgevolg ook binnen de studentenbevolking), maar dat wisten we al.
|
Nee, niet echt. VVS is gewoon sedertien serieus veranderd. Vroeger had je VVS-nationaal en VVS-Gent, VVS-Leuven en ga zo maar door, die als studentenvakbond een mening verkondigden binnen de studentenbeweging. Dus je had inderdaad VVS en SVB-kandidaten die tegenover andere kandidaten stonden in de kiesstrijd. Je zag daarbij ook dat de lijn van VVS regelmatig veranderde, er waren tijden dat vlaams-nationalisten de plak zwaaiden, maar ook tijden dat MLB de leiding had, maar ook andere strekkingen. De lijn werd regelmatig over een geheel andere boeg gegooid.
Dit is echt serieus veranderd. VVS is nu een koepelstructuur, geheel en al zonder locale poten, we werken enkel nationaal.
Dus alle verkozenen in een studentenraad, zijn leden van die studentenraad, die studentenraad is dan zijn beurt lid van VVS.
Dat er een verrechtsing is binnen de studentenbevolking durf ik tegenspreken. Al is er wel een verrechtsing binnen de studentenbeweging, al heeft dit mijns inziens meer te maken met een afwezigheid van georganiseerd links. Maar dit geheel terzijde.