Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door colargo
die priesters toch he, men krijgt er soms rillingen van.
|
Ik ben - opnieuw! - blij dat je het woordje "soms" niet vergeten bent.
Citaat:
Als klein joch verstond ik iets niet, alsof het nu zou veranderd zijn 
|
Geloof jij in een statische wereld waarin alles onveranderlijk is? Bedenk dan dat jijzelf deel van die wereld bent, en dat de volwassene Colargo niet meer dezelfde is als het kind of de jongere Colargo. Zeg het maar, mocht mijn redenering niet kloppen.
Citaat:
Indien alle mannen priesters waren, en alle vrouwen nonnen.
Dan was het toch gedaan met de populatie! Dus ik vond&vind dat er eigenlijk iets verkeerd was met die gemeenschap. Iets onnatuurlijk, en de natuur moet men z'n gang laten gaan.
|
Ten eerste: met "als" steek je heel Brussel in één fles. Als Brussel klein genoeg was, dan kon je het inderdaad in een fles stoppen. En als je goed je best doet, dan krijg je heel Antwerpen daar nog bij in!
Ten tweede: de natuur werkt zoals zij werkt, niet zoals jij of ik dat zouden wensen. Van nature is het zo dat een meerderheid van de mensen inderdaad een partner zoekt en kinderen verwekt. Een minderheid - niet minder natuurlijk - verkiest een leven zonder partner, en/of zonder nakomelingen. Die worden echt niet allemaal priester of non, hoor. Zelf ben ik ongehuwd, en ik heb geen aspiraties om me tot priester te laten wijden. Ik begrijp echter dat jij mij nu onnatuurlijk vindt.
Citaat:
Protestanten zijn meer ..........gezond  !!!
|
Protestanten klaagden indertijd terecht de wantoestanden binnen de katholieke Kerk aan. De meeste katholieken vandaag onderschrijven die wantoestanden. Het is dan ook prettig dat die wantoestanden vandaag de dag toch uit de wereld zijn. Vele katholieken vandaag die de vroegere protestanten daar best dankbaar voor zijn.
Wat betreft het priestercelibaat hoeft de discussie - ook binnen de katholieke Kerkgemeenschap - helemaal niet gesloten te zijn. Het celibaat werd ergens pas rond de 10e of 11e eeuw ingevoerd. Tot dan mochten priesters trouwen. Omdat zij de inhoud van hun offerblokken echter vaak in hun eigen familie investeerden - die mensen werden toen zéér slecht betaald, en de omstandigheden noopten hen daar min of meer toe - kwam men in Rome op het idee om de nieuw te wijden kandidaten niet meer te laten huwen. Het was een manier om de welig tierende corruptie binnen de (meestal lagere) geestelijkheid aan banden te leggen.
Hoewel deze discussie in de allerhoogste Vaticaanse regionen niet echt leeft, leeft zij wel degelijk onder vele gelovigen. Wees er maar gerust van dat men dat zeer goed beseft in Rome, en dat men er zich wel voor wacht om uitspraken te doen als zou de discussie "voor eeuwig en altijd" gesloten zijn.
Eén vraagje nog. Wat versta jij eigenlijk onder de noemer "natuur"? Aangezien je erin slaagt om er in een korte bijdrage maar liefst tweemaal aan te refereren, mag ik toch verwachten dat je weet waarover je het hebt. Ik wacht dus op jouw naderverklaring.