Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Jij bent duidelijk het ganse verhaal rond de Frontpartij en later de VU vergeten? De Frontpartij en de VU hebben vaak gezweefd tussen gematigd rechts-links, maar toch werden ze altijd gestigmatiseerd als collaborateurs, fascisten, extremisten, enz.
Het VB heeft uiteraard z'n bijdrage geleverd, maar het stigma is veel ouder dan het VB zelf.
|
Over de Fontpartij weet ik te weinig (

), sta me toe dat ik daar over zwijg. Maar in de aanloop van WO II kiest een deel van de Vlaamse Beweging voor een extreem-rechtse cours, die hen recht de collaboratie indrijft. Waarmee niet gezegd is dat (1)er geen linkse flaminganten waren of (2) er geen collaborerende belgicisten waren (REX). Na WO II zal ook steeds uit flamingantische hoek de collaboratie vereerd en gehuldigd blijven, zal man nooit afstand kunnen nemen. Het ST Maartenfonds, Hertog Jan van Brabant, blaadjes als Berkenkruis, Broederband, etc etc. Maar oo, de VU is
oorspronkelijk ontstaan uit de eis voor amnestie, en het slecht verwerkte collaboratie-verleden. Pas met het Egmontpact (1974?), zal met het ontstaan van het Vlaams Blok de meeste rechtse elementen de VU verlaten, maar oorspronkelijk zat de VU zwaar mee in de extreem-rechtse hoek.
En tot op de dag van vandaag zijn bijna alle 'Vlaamse' organisaties rechts tot openlijk nazi: VJW, VJM, NSV, BBET, noem maar op. De Yzerwake waar nog de portretten van Declercq en Laplasse recht kregen op een bloemenhulde.