Dit had ik reeds geschreven bij de topic van Georg bij binnenland :
Cannabis en zelf andere drugs ogen mijns inziens ook gelegaliseerd worden. Enkele punten die Georg aanhaalt zijn erg belangrijk.
1) De cannanis bijvoorbeeld die vandaag de ronde doet is in de verste verte deze die de plant in z'n natuurlijke bloeiwijze produceert. De welbekende nederwiet en consoorten zijn soms nog met moeite softdrugs te noemen, THC wordt extra bijgespoten en nederwiet bv is een genetisch veranderde tak van de oorspronkelijke hennepplant.Vele chemische drugs(xtc,...) zijn van de grooste vuiligheid gemaakt om de kosten te drukken) Legalisatie kan hier zorgen voor een betere product-informatie.
2) De stepping-stone theorie is wel degelijk een fabeltje(ja dit is bewezen zoek het maar op), niet elke alcoholicus gaat in loop van tijd beginnen spuiten en niet elke smoorder begint te snuiven, sommige smoorders roken niet eens. Toch ben ik me ten volle bewust van eventuele gevaren en hieromtrent wens ik, in tegenstelling tot de normale opvatting van har-&softdrugs, een onderscheid te maken tussen hard-&soft gebruiker, dit met het belang van eventuele genoodzaakte hulp(zoals we die al kennen voor alcoholicers cf. AA)
3) Drugs dient ook uit de illegaliteit genomen te worden omdat men het zo ook voor het grootste deel uit de criminaliteit haalt. Deze factor is m.i. van groot belang en komt ook de kwaliteit ten gunste.
4) Eenmaal drugs uit criminaliteit kan de overheid mensen de kans geven om drugs te verkopen. Hiermee brengt men deze drugs binnen het marktsysteem en zal dit laatste natuurlijk ook z'n invloed hebben op de kwaliteit en controle van dit laatste. Dat de overheid hierop taksen heft lijkt me dan weer logisch aangezien de mogelijke sociale problemen rond drugs. Dit geld kan men dan investeren in begeleiding(zie punt 2 ivm hard-&soft gebruiker).
*Met deze visie wens ik het gebruik van drugs niet op te hemelen maar het komt de controle, kwaliteit, begeleiding(op budgetair vlak maar ook andere) alsook het probleem met criminele rand activiteiten ten goede. Wat me tenslotte, erg stoort is dat ik van mensen die ieder week zeker 3 keer stomdronken zijn moet horen hoe slecht cannabis wel is(al is het gezonder dan alcohol maar dit terzijde) terwijl ik een erg gecontrleerde gebruiker ben die bijna nooit zat ben(zeker niet achter het stuur) en met het roken van cannabis niemand overlast bezorg.
Met vriendelijke groeten,
PWVB
|