Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Waarom cannabis niet legaliseren en organiseren ? Zelfs wanneer cannabis illegaal blijft, kan men het gebruik toch niet controleren, wie wil blowen, kan blowen.
Mijn onvolledig voorstel is:
Cannabis voor medicinaal gebruik kan op doktersvoorschrift verkregen worden in een apotheek. Deze medicinale cannabis wordt in een door de overheid aangesteld farmaceutisch bedrijf, onderhevig aan CE (en FDA  )voorschriften, gekweekt.
Voor het recreatieve gebruik, daar heb ik mijn bedenkingen bij coffeeshops. Ik stel voor dat recreatieve cannabis enkel kan verkregen worden bij particulieren, mits deze een vergunning hebben uitgegeven door de overheid. Er mag geen reclame gemaakt worden, en de verdeelpunten worden jaarlijks of zesmaandelijks gepubliceerd in een door de overheid uitgegeven brochure. Daarin staan waarschuwingen ivm het regelmatige blowen en andere gevaren, dat het gebruik onder 18 illegaal is (en blijft), dat blowen niet in het openbaar is toegelaten, de maximum voorraad die elke gebruiker mag aanschaffen en in huis hebben, ...vul maar aan.
Waarom onder controle van de overheid ? Zo kan de overheid taxen heffen, kwaliteitscontroles uitvoeren, inkomsten uit de verkoop van brochures innen, misbruiken efficiënter opsporen, de prijs bepalen.
Wat vinden jullie van dit voorstel ?Eigenlijk staat deze topic los van de vraag of cannabis moet gelegaliseerd worden, stel dat het legaal wordt, zien jullie deze manier zitten of hebben jullie dan liever de coffeeshops in te voeren ? Een coffeeshop is inderdaad ook ergens een gezellig bijeenzijn, maar verlaagt tegelijkertijd ook de drempel om te blowen.
|
Mij leek het een goed idee om ook de recreatieve weed in de apotheker te laten verkopen.
Dit heeft enkele grote voordelen:
- daar zijn al controlesystemen met identificatie aanwezig
- bij particuliere verkopers heb je een grote kans dat de oude dealers nu bovengronds gaan werken, dus heb nog altijd de verstrengeling met andere criminele takken (hard drugs, e.d.)
- Apothekers hebben ervaring met het leveren van gelijkaardige medische producten
- Door hun medische kennis zijn apothekers in een goede positie om raad te geven, desnoods te ontraden
-apothekers zijn meestal al beveiligd tegen overvallen en dergelijke
- De strenge deontologie van apothekers verplicht hen om zeer nauwgezet om te gaan met hun te verkopen producten, dis kan m.i. alleen maar de kwaliteit ten goede komen
- dit garandeert ook dat apothekers niet aan minderjarigen gaan verkopen, dit kan m.i. van particuliere dealers niet meteen verwacht worden.