Los bericht bekijken
Oud 11 oktober 2006, 17:32   #1
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard Huiselijk geweld : alomtegenwoordig en hevig

Hier vond ik een artikel dat mij bijzonder droevig stemt :

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF11102006_012

>>> woensdag 11 oktober 2006 | Bron: anp

EEN DERDE VROUWEN SLACHTOFFER VAN HUISELIJK GEWELD

NEW YORK - Zeker 1/3de van alle vrouwen heeft al te maken gehad met fysiek, seksueel of psychisch geweld door de partner. Dat blijkt uit een rapport van de Verenigde Naties dat dinsdag is gepubliceerd.
„Er is overtuigend bewijs dat geweld tegen vrouwen alomtegenwoordig en hevig is”, zei VN-baas Kofi Annan bij de presentatie van het rapport.

De studie is uitgevoerd in ruim zeventig landen met sterk uiteenlopende resultaten. In een land als Japan is 'slechts' 6 procent van de vrouwen slachtoffer van seksueel geweld in huiselijke kring, tegen 59 procent in Ethiopië.

Ruim 130 miljoen vrouwen, vooral in islamitische landen, hebben een besnijdenis moeten ondergaan. In westerse landen als de Verenigde Staten, Australië, Israël, Canada en Zuid-Afrika vinden relatief de meeste partnermoorden plaats. <<<

Dat vrouwenbesnijdenis vooral in islamitische landen plaatsvindt, heeft volgens mij niet zozeer met de Islam zèlf te maken, dan wel met het feit dat de invoering van de Islam spijtig genoeg niet geleid heeft tot een uitdrukkelijk verbod van deze praktijk.
Dit komt dus eigenlijk neer op een 'gedoogbeleid' waarvoor ik alleen maar afkeer en verachting kan opbrengen. In dergelijke gevallen kan ik onmogelijk een 'cultuurrelativistische' houding aannemen.

Dat de meeste partnermoorden blijkbaar plaatsvinden in westerse landen vind ik vrij eigenaardig, maar er zal ongetwijfeld wel een verklaring voor bestaan.
Zelf vermoed ik dit fenomeen in verband staat met de 'gelijke rechten' die de vrouwen in deze samenlevingen terecht hebben opgeëist en gelukkig ook verworven, en met de moeite die het veel mannen nog steeds kost dat ook te aanvaarden, vooral wanneer ook de eigen partner van die gelijke rechten gebruik wil gaan maken. Wellicht speelt ook angst een grote rol.

Wat denken jullie hierover ?
djimi is offline   Met citaat antwoorden