<
[email protected]> schreef in bericht
news:
[email protected]...
> In nl.auto Eva <[email protected]> wrote:
>> Het wachten is op de echt zuinige diesels en hybride auto's. In de
>> afgelopen
>> tientallen jaren zijn de auto's niet zuiniger geworden terwijl de motoren
>> zogenaamd steeds beter werden..
>
> De motoren werden niet alleen zogenaamd beter, maar ook daadwerkelijk. De
> verliezen komen op andere punten. Al in de eerste helft van de vorige eeuw
> waren er echt aerodynamische auto's (zelfs de VW kever doet het met wat
> aanpassingen nog best goed in een windtunnel), waar een Audi A2 of een
> Prius spontaan naast zouden verbleken (dit zijn redelijk aerodynamische
> ontwerpen). Op dat gebied kan je veel verbeteren. Een ander groot probleem
> is dat fabrikanten menen dat er zoveel mogelijk toeters en bellen aan een
> auto moeten, zodat deze onnodig zwaar wordt. Als je recuperatie toepast
> zoals bij hybrides is dat laatste een iets kleiner probleem.
>
Heb jij wel eens zitten rekenen aan het effect van recuperatie? Volgens mijn
inschatting is het effect maar uiterst klein, vanwege de verliezen die
optreden bij het accu laden en weer terug. Het grootste gedeelte van het
voordeel in stadsverkeer schijnt de het stop-start gebeuren te zijn.