Los bericht bekijken
Oud 25 september 2003, 23:07   #91
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Wel grappig dat je me van marxistische sympathieen verdenkt. Integendeel, ik ben dusdanig op vrijheid gesteld dat ik pleit voor een onvoorwaardelijk basisinkomen dat de burger zijn souvereiniteit bezorgt.
Ik verwerp alle constructies die de souvereiniteit van de burger bedreigen. Echter om dat te verwezelijken is er wel een "staat" nodig. De staat vertegenwoordigt de burgers en is steeds ondergeschikt aan de meerderheid middels directe democratie. De burger kan zijn souvereiniteit nooit verliezen en heeft steeds het recht zich tegen tiranie te verzetten.

Aangezien het monetaire systeem één van de belangrijkste peilers is in een samenleving en haar economie valt de centrale bank uitsluitend onder controle van de staat.
Interresten op kapitalen worden afgeschaft en vervangen door een eenmalige vergoeding. Dit gaat inflatie tegen en ongeoorloofde verrijking van kapitaalkrachtigen zonder wezenlijke tegenprestatie aan de maatschappij ten koste van minder fortuinlijken.
De commerciele banken fungeren enkel als doorgeefluik en worden vergoed per prestatie.
http://nesara.org/bill/index.htm

Alle openbare diensten en alle nutsvoorzieningen die iedere burger aanbelangen worden eveneens georganiseerd door de staat.
Alle aspecten van de staat worden democratisch beheerd om de goede werking te waarborgen en misbruiken te voorkomen.
De economie berust op het vrijemarkt principe doch met ingebouwde garanties voor een eerlijke concurrentie en volledige tewerkstelling voor de burgers die wensen als werknemer te werken.
De burger behoudt steeds het recht zich te verzetten tegen laakbare economische praktijken zoals kartelvorming, monopolisering, verkopen aan dumpingprijzen, enz die enkel tot doel hebben zichzelf te verrijken door concurenten te vernietigen en de vrije keuze van de burger in te perken, en de souvereiniteit van elke burger in gevaar brengt.

Voorlopig sluit Vivant het dichts aan bij mijn ideeen.

Dit is natuurlijk geen neo-liberaaal model. In dit model staat de mens centraal zoals dat in een (h)echte mensenmaatschappij hoort te zijn. Elke burger is gelijk en gelijkwaardig.

In een neo-liberaal model is de allom geprezen welvaart een spijtig bijverschijnsel dat de elite er moet bijnemen wil ze zichzelf verrijken. Het doet me sterk denken aan het facisme met aan de top het groot-kapitaal. De burgers kijken op naar hen die hogerstaan op de maatschappelijke ladder en kijken neer op de lager geplaatsten. Op het zelfde niveau maken mensen zich schuldig aan getrouwtrek, naijver, ellebogen werk, zwartmakerij, kontlikkerij, enz om in de gunst van hogergeplaatsten te komen en dit ten koste van anderen. De minstwaardigen, zij die niet willen of kunnen werken, de onproductieven, zijn een ballast en nutteloos voor het systeem, en hebben geen reden van bestaan.

Het neo-liberaal model heeft ook zijn beste tijd gehad vrees ik. Japan kampt reeds 12 jaar met een depressie, zuid-oost Azie 5 jaar. In de VS is volgens sommigen ( al wordt het tegen gesproken door de Bush administration) ook reeds een depressiebegonnen. Gevreest wordt dat wel eens zeer lang zou kunnen duren (zie Japan). Dit blijft natuurlijk niet zonder gevolgen voor de rest van de wereld. http://www.globalpolicy.org/socecon/...06threaten.htm


btw: In het post Napoleon tijdperk werd de goudstandaard ingevoerd en waren er slechts 3 (korte)oorlogen in europa.

The Life Span of Currencies
French Franc 1814 - 1914 ……..100 years
Dutch Guilder 1816 - 1914 ……..98 years
Pound Sterling 1821 - 1914 …….93 years
Swiss Franc 1850 - 1936 ………...86 years
Belgian Franc 1832 - 1914 ……...82 years
Swedish Krona 1873 - 1931 …….58 years
German Mark 1875 - 1914 ……...39 years
Italian Lira 1883 - 1914 ………...…31 years

Post-Napoleonic Wars During the 19th Century
1855 Crimean War
1861 - 1865 American Civil War, abolition of slavery, Abraham Lincoln
1866 Prussian-Austrian War, Königsgrätz, North-German Union
1870 - 1871 German-French War
1877 - 1878 Russian-Turkish War, Congress of Berlin
1894 - 1895 War between Japan and China
1895 - 1898 Spanish-American War
1900 2nd Anglo-Boer War in South Africa
@lpha is offline