Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal
Lol.
De term 'elite' is zowat het meest uitgeholde woord dat er bestaat.
Ik heb ooit met russische militairen gebabbeld : die vonden zichzelf en hun korps zonder enige twijfel veruit de besten ter wereld.
Welk ander korps oefent in de wildernis van Siberie bij temperaturen van + 50 tot -60 Graden celsius met grotendeels defect materiaal?
Een paar jaar later een Oekraiense ex-soldaat : ah, nee : de elite dat waren de Oekraieners. Die konden zogezegd een tank maken uit het afval van een PMD-zak en die waren bang voor niets dankzij een doorgedreven dagelijkse wodka-training.
De amerikanen : die vinden zichzelf natuurlijk ook de besten ter wereld.
De uitzending op canvas van dit weekend plaatst dat enigzins in perspectief.
De fransen : ha, hun vreemdelingenlegioen : dat is pas de elite....
Tiens, waarom kregen die dan zoveel klop in ZO-Azië? één woord volstaat om die mannen te doen verbleken : Dien Bien Phu.
De belgen, tja.... Zijn de para's een 'elite'-korps?
Misschien zijn er een paar para's die meer dan behoorlijk presteren maar
ik zou ze wel eens in een serieuze actie willen zien vooraleer hier iets defintief over te zeggen.
En dan bedoel ik niet het vliegveld van Kaboel bewaken.
Mijn oom was indertijd beroepsparacommando en ik weet nog dat ik hem toch vrij eenvoudig vloerde met een paar judo-grepen. 
|
Uitspraak van een USA president om zijn mensen te motiveren.
Jongens jullie zijn zelfs beter dan de Belgische Para's.
Uitspraak van een Japanse legerofficier om zijn mensen aan te moedigen en niet te laten opgeven.
Jongens, alles we pas na de Belgen eindigen en voor de rest, kunnen we nog zeggen dat we gewonnen hebben. De belgen winnen immers altijd.
Uitspraak van een Zuid-Afrikaanse Generaal.
Na de Belgische Para's zijn wij de beste. Dus we kunnen de wereld veroveren, zolang die Belgen niet tegen ons beginnen.
Uitspraak van een Russische Spetna-officier.
Als we het belgische leger kunnen verslagen, kan niets ons nog tegen houden.
De Belgische Para's hebben zichzelf dus niet tot de beste legereenheid uitgeroepen, zijn worden gewoon gebruikt om de andere te motiveren.
Wie beter is dan hen, kan alles en heel de wereld aan.
En als men hen de volledige vrijheid geeft om met alle middelen en kennis die ze hebben te mogen optreden, wel dan zijn zij idd een niet te onderschatten eenheid.
Maar als zij eerst nog toelating moeten gaan vragen om zich te mogen verdedigen terwijl men hen aan het vermoorden is en men dan nog eerst dagen moet gaan vergaderen en discuseren over wat zij nu wel en niet mogen in het geval dat zij worden aangevallen en welke middelen zij nu wel en welke niet mogen gebruiken. Dan ondermijn je hun moreel en krijg je idd problemen.
Geef hen een volmandaat en ondersteuning van de legereenheid die zij vragen met volmandaat. En zij ruimen alle problemen voor ons op.