Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2
Enfin, jij bent lid van de PVDA veronderstel ik, dus jij hebt daar een beter zicht op.
|
Veronderstellingen over lidmaatschappen van andere mensen zijn gevaarlijk op internetfora, heb ik al vaker gemerkt.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TommyMax2
"Maar laten we wel wezen, het zinnetje "je kan niet altijd alles winnen" is al te vaak een argument waarmee sommigen in de vakbond proberen te verdoezelen dat ze de mensen in de steek hebben gelaten..."
pfff ik weet niet waar jij dan actief militant bent, maar het is gewoon niet simpel. De overgrote meerderheid van de syndicalisten wil goed werk leveren, ook in de onderhandelingen.
|
Ik heb nooit beweerd dat ik aktief militant ben. Wel is het zo dat ik de vakbond al zo'n 20 jaar van vrij dichtbij meemaak door familie en vrienden die syndicalist zijn of voor een vakbond werken.
Een familielid was in de jaren '80 delegee in een confectiebedrijf. Elke keer, élke keer, dat ze als delegee tegen haar baas inging op basis van zaken die haar op syndicale vormingen verteld waren als principiële punten waar je als delegee het been over stijf moest houden, werd ze door de vrijgestelde van haar centrale een mes in de rug gestoken. Elke keer regelde hij het met de baas tijdens een etentje na de werkuren. Zijn argument? "Je kan niet alles winnen". Of "we moeten realistisch zijn".
Natuurlijk is de meerderheid van de vakbondsbasis en zelfs een gedeelte van de leiding niet zo. Ik heb nooit het tegendeel beweerd. Een aanzienlijk deel van de leiding is echter wel zo. Dat ontkennen is even dom als het afbeelden van delegees met varkenskoppen.