Los bericht bekijken
Oud 18 oktober 2006, 16:02   #8
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Maar het gaat hier dus niet alleen om droog feitjes opdreunen, zoals geschiedenis vroeger gegeven werd, maar ook om het verhaal om de feitjes heen te leren kennen. Het is heel leuk om na al die jaren nog te kunnen opdreunen dat in 754 Bonifatius bij Dokkum vermoord werd, maar als je niet (meer) weet wie Bonifatius was, wat hij daar deed en waarom hij vermoord werd, heb je niet zoveel aan die wetenschap.
Het "verhaal rond de feitjes" is deel van het "saaie opdreunen van gebeurtenissen, personen en jaartellen". Geschiedenis is voor een groot stuk zelfs leedvermaak.
Citaat:
Dan kun je leerlingen net zo goed geen les geven, maar alleen de lesboeken meegeven en het ze lekker zelf laten uitzoeken. Wat ik bedoel is, dat de leraar niet de tekst van de canon moet gaan voorlezen voor de klas, maar daar zijn eigen verhaal bij moet vertellen.
Ik voel het al zo hangen, een heel gezeik van leerkrachten waarom nationalisme slecht is. Dat Hitler gelijk is aan nationalisme, dat de marxisten alleen maar goeie dingen hebben gebracht, etc...
Citaat:
Uiteraard geen onzin, maar meer uitwijden over een bepaald onderwerp is geen overbodige luxe.
Uiteraard niet, het is zelfs een noodzaak. Maar een eigen draai eraan geven is niet te vertrouwen.
Citaat:
Zij staat symbool voor de jodenvervolging en de gevolgen daarvan.
Dan neem ik aan dat Ambiorix ook vermeld wordt aangezien hij als symbool kan worden gezien van de Kelt die zijn land moet verlaten omdat de Romeinen met vuur en zwaard de "barbaren" romaniseerde?
Citaat:
Okee, ik bedoelde inderdaad dat het niet alleen over glorierijke gebeurtenissen moet gaan, maar dat je ook de mindere kanten moet belichten. Geen staatsnationalistische geschiedschrijving dus, die de mindere kanten verzwijgt.
En terecht ook, geschiedenis moet alle kanten laten zien.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden