Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet
Wat zal het effect van de boycott zijn?
Er worden minder chinese producten verkocht dan voorheen -> de chinese fabrieken moeten dus besparen. Dit kunnen ze doen door hun werknemers nog minder te laten verdienen of de minst productieve werknemers te ontslaan. In het slechtste geval moet de hele fabriek de deuren sluiten en staat iedereen op straat.
Dit zal waarschijnlijk niet de bedoeling van je boycott zijn, maar het zal dit effect wel sorteren, vrees ik.
|
Dat is zo, maar ik ga ervan uit dat een multinational zo'n grote woekerwinsten heeft dat ze wel kunnen zeggen van, oké, ipv onze keten volledig te sluiten en (nog meer) te besparen als compensatie zijn we bereid voor een eerlijker systeem te zorgen.
(In dat geval kunnen ze tenminste nog winst maken. Als de fabrieken sluiten kunnen ze dat niet meer.)
Hun winstmarge hoeft hiervoor waarschijnlijk niet eens veel te veranderen in absolute cijfers. Wat is bijvoorbeeld één miljoen euro voor een multinational, en hoeveel kan je daar wel niet mee doen in zo'n land?

Het probleem denk ik dan, zijn waarschijnlijk vooral de aandeelhouders die een redelijk divident verwachten van hun bedrijf in ruil voor het geschonken vertrouwen. Of de erfgenamen van de grote baas, en anderen.