Tekstueel lijkt me dit eerder bloeddorstig, geëxalteerd, bombastisch, uit de tijd.........
Muzikaal kan ik het nog beter afkraken, maar ik wil niet te technisch worden..........
Mits de nodige vergoeding maak ik probleemloos een vlot zingbaar ding met naar wens alle emoties die erin passen besloten, maar Bertansjo zit niet meer in een positie om daarvoor voldoende financiën uit te trekken.
Jullie zullen het moeten blijven doen met het huidige gedrocht: onzingbaar door de opeenvolging van moeilijke kwint en kwartafstanden, té uitgestrekte tessituur, krampachtig
frans, dubbelgepunteerd ritme, saaie harmonische basis, thetische woorden op de halve cadensen wat een mooie muzikale afronding van de frasen in de weg staat. Ook het omgekeerde verschijnsel: cadensen met een toonsprong in de superius, waar de tekst dan anderzijds wel tot neerleggen noopt, draagt niet bij tot fraaie uitvoering door amateur noch prof.
Misschien eens een goede uitvoering van de
Brabançonne auditief consumeren? Het nationaal orkest van België heeft een fraaie versie, en ook het koninklijk groot harmonieorkest van de gidsen voert het aanvaardbaar uit...............