Los bericht bekijken
Oud 19 oktober 2006, 10:09   #9963
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Mijn beste exodus, ik schreef dus dat sommige Amerikaanse wetenschappers dit beweerden, niet dat ik dit beweer. Ik dacht dat mijn volgende zinnen dat duidelijk maakten. Aangezien ik meer waarde hecht aan de invloed van omgevingsfactoren en opvoeding (nature) en minder belang hecht aan genetische verklaringsodellen, ben ik het dus niet eens met die wetenschappers. Ik vond het wel een interessant artikel, omdat deze discussie mij boeit. Ik hou er van om dingen te lezen die mijn eigen ideeën tegenspreken en op de proef stellen.
Ja, ik was een beetje te haastig in mijn reactie daarop. Dat je ervan houdt om dingen te lezen die je eigen ideëen tegenspreken is te apprecieren.

Ik weet niet of nature en nurture echt zo belangrijk zijn, soms zijn er inderdaad wel tendensen zowel op beide gebieden, maar soms zijn er ook totale afwijkingen. Ik denk dat we ergens wel van tendensen kunnen spreken, maar meer niet. Je hebt gelovige ouders en atheistische kinderen, en omgekeerd, etc... Je hebt criminele ouders met criminele kinderen, maar ook brave ouders met cirminele kinderen en omgekeerd etc...

Anyway, het nature en nurture systeem komen beide nogal op hetzelfde neer, dat is dat de mens het product is van externe factoren, waarbij zijn individulaliteit bepaalt wordt door ofwel de genen ofwel de opvoeding. Dit is volgens mij iet wat de heersende elite graag doet omdat zo het idee van creativiteit gefnuikt wordt, en creatitiveit is vrijheid. Daarom ook dat de elite ook zo graag de evolutietheorie propageert en een soort van mechanistische visie van het menselijke gedrag propageert doorheen haar discipelen in de verschillende disciplines zoals Kinsey en Skinner.