Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
De eerste faktuur die na de privatisering in mijn bus viel, was een bombrief.
Daar waar vroeger de kwh-consumptie de enige bepalende faktor van de faktuur was, moest ik tot mijn ontzettening en die van mijn beurs vaststellen, dat meer dan de halve faktuurprijs nu bepaald wordt door FORFAITAIRE AANSLAGEN. De begunstigden zijn vooral de gemeentes en de federale overheid - alsof de BTW op het verbruik, (21%), op zich onvoldoende is.
Zoals bekend, zijn forfaitaire aanslagen onrechtvaardig, ondemocratisch en wegen ze het zwaarst door, niet alleen op minder begoeden, maar ook op de kleinste en de zuinigste verbruikers.
De grootste horror is echter, dat de faktuur 2O% hoger lag, voor identiek hetzelfde verbruik.
Bedankt, succesvolle privatisering...
|
Ik ben overgeschakeld naar
Ecopower. Dat is een coöperatie die enkel hernieuwbare energie levert en dit tegen een vast tarief van 0,15 EUR per kWh (waarin alle kosten zijn inbegrepen). Dat vast tarief maakt het juist voordelig voor de kleine en zuinige verbruikers. Om energie bij hen te kunnen afnemen is de enige voorwaarde dat je één aandeel bij hen koopt (ter waarde van 250 EUR). Maar dat aandeel behoudt sowieso de aankoopwaarde en heeft tot nog toe elk jaar al dividend opgeleverd (ongeveer 6%). En het beste van al: onze factuur is met meer dan 10% GEDAALD! Ecopower staat bovenaan in de ranking van BBL en Greenpeace, wat dus meteen het bewijs is dat duurzame energie ook nog eens voordelig kan zijn voor mensen die er zuinig mee omspringen. Enige nadeel: zij hebben wel een wachtlijst...