Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door George
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Master Yoda
3. Wij zijn GEEN drugsverslaafden. Sigaretten zijn ABSOLUUT NIET te vergelijken met Cocaïne e.d. !
|
Daar heb je gelijk in.
Drugsverslaafden kunnen toch minstens één luttel dagje zonder een dosis, sommige sigarettenrokers beginnen al te huilen als ze een half uur zonder hun kankerstok moeten doorbrengen.
|
Dat zegt meer over jouw kennis over verslaafden van wat dan ook dan over het al dan niet toestaan van roken (nicotine) op een of andere plaats waarvover de meningen uiteraard verdeeld zijn. Meningen overigens waarvan men zowel onder roker als niet-rokers beide stellingen vindt. Het respect voor niet-rokers t.o.v. de rokers enerzijds en het begrip van de niet-rokers voor de rokers anderzijds lijken mij het meest aangewezen om tot een compromis te komen. De weg naar een compromis lijkt mij zeer lang als je vertekt van roken mag en kan niet nergens enerzijds en anderzijds ik wil overal en altijd kunnen roken.
Ikzelf ben roker maaar hou me aan de regels. Ik ben steeds hoffelijk en hou rekening met de andere maar als men mij gaat dwingen wordt ik opstandig.
Zal effe een situatie schetsen. Ik sta of zit op een plaats waar ik mag roken en ben dat aan het doen.
1) een aanwezige persoon die zich eraan stoort vraagt me vriendelijk om mijn sigaret te doven. - Geen probleem en ik doe dat ogenblikkelijk.
2) een aanwezige persoon begint mij uit te schelden voor vettige luchtvervuiler, te beweren dat ik geen enkele rekening hou met andere mensen enz. Dan kijk ik eens rond, kijk of er meer mensen zich storen aan mijn rookgedrag, ook of ik de enige ben misschien. Indien er buiten dat onbeleefd mens niemand is die ik stoor haal ik eens goed in en blaas de rook in haar gezicht uit.
Al dat gezeur over wettelijke beperkingen ervaar ik gewoon als onverdraagzaamheid en dan ben ik minder bereid om toegevingen te doen. iedereen en zeker rokers dienen hoffelijk te zijn. Maar om nu overal een wet op te plakken gaat me te ver. Straks moet je nog boetes gaan betalen of mag je niet meer op de trein als je look hebt gegeten.
Dit laatse is inderdaad belachelijk maar we gaan er wel naartoe.
|
Bent u nu echt zo naïef of doet u het erom? Als ik zie hoe krampachtig rokers hun "recht" op het vergiftigen van anderen hier zie verdedigen, vraag ik me af of u echt gelooft dat zij ook maar een poging tot hoffelijkheid zullen betonen in hun rookgedrag?
In deze optiek kunnen we de snelheidsbeperkingen, seinlichten en zebrapaden gewoon afschaffen, het is slechts een kwestie van hoffelijkheid! Als elke automobilist hoffelijk is en stopt voor voetgangers, als elke automobilist aardig is en geen 120 rijdt in de bebouwde kom, waar is dat hele sakkerse verkeersreglement dan voor nodig?