Los bericht bekijken
Oud 27 oktober 2006, 04:17   #139
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Dat de value added tax in de VS "sales tax" heet, wist ik niet, maar het verandert niets aan mijn argument.
Aan uw argument verandert dat niets, het toont echter wel aan dat je de situatie nooit van dichtbij bekeken hebt.
Citaat:
Los van de naam, of het feit dat het een bevoegdheid van de staten is, blijft het een feit dat iedereen, ongeacht inkomen of job-status, belasting betaalt bij consumptie. Dat was een tegenargument op de stelling dat armen "geen belasting betalen".
Sales tax is geen federale aangelegenheid en wordt consequent ook niet overal gehoffen. Daarboven komt dat de sales tax veel lager is als in Europese landen. (6% in Manatee County, Florida (willekeurige provincie) vs. 21% in Belgie. Het is in de VS ook mogelijk om via welfare, section 8 housing, food stamps en tax free weeks zonder belasting te betalen een vrij normaal bestaan te leiden. Net zoals in Belgie.
Citaat:
Verder vind ik roken niet levensnoodzakelijk. Ik stel alleen vast dat armen meer roken dan rijke mensen. Dit is een sociologisch feit, geen moreel oordeel.
Dat is echter niet een belasting die geheven wordt op armen, dan wel een belasting op een ongezond verbruik. By the way, belastingen op rookwaren zijn ook een staatsaangelegenheid. Op een paar staten na (New York en Cali come to mind), zijn rookwaren minder belast als in Belgie.

In conclusie worden armen in de VS minder belast als in Europa, krijgen ze ook benefits zodat ze niet moeten sterven als uitgehongerde dakloze, en ligt de armoedegrens, die bepaald wordt door de helft van het median income, er hoger als in Belgie.