Los bericht bekijken
Oud 1 oktober 2003, 18:22   #19
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltaire
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sato
(overigens, hij heeft het toch nergens over nieuw-rechts?).
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wardje
[...]Ons meningsverschil is begonnen toen ik de BROV-voorstanders ervan beschuldigde het verschil niet te willen zien tussen democratie en de naakte dictatuur van de meerderheid. Elke wet die bij meerderheid wordt goedgekeurd, zeiden jullie (toen), is daardoor democratisch. Dát is juist het soort "woordenzwendel" waar Nieuw-rechts zich van bedient, Superstaaf:

"Jazeker wij zijn een democratische partij, want er stemmen veel mensen op ons". Dát is de redenering. Ze zijn niet gewonnen voor de UVRM, bijvoorbeeld, maar j�*j kan dat niet meer gebruiken om die partij ondemocratisch te noemen. Dat is jammer. [...]
Uit: http://forum.politics.be/viewtopic.p...r=asc&start=48
(met dank aan Superstaaf voor de referentie)
Wel, ik had het over wat Wardje in déze thread had gezegd...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltaire
Kijk, het IS een goed idee om eens stil te staan bij de betekenis van al die begrippen. Daarvoor kun je dan topics zoals deze openen. Ik merk echter een tactiek om elk debat weer in de richting van semantische discussies te sturen. Zeg dus vooral niet dat democratie inhoudt dat het "volk" heerst, want dan moet je ELKE KEER uitvoerig verklaren en definiëren wat je met "volk" bedoelt - je zou weleens een vuile fascist kunnen zijn die het BROV wil invoeren om half België uit te moorden!
Ik begrijp dit niet goed. Tactiek? Met welk doel? En van wie?

Enne, over semantisch gesproken: de betekenis van semantisch is volgens van Dale Hedendaags Nederlands
1. de semantiek betreffende
2. de betekenis betreffend => inhoudelijk

Je hebt er toch geen probleem mee dat de debatten de richting van inhoudelijke discussies opgaan?

Citaat:
De opmerkingen van Sato over de nood aan het uitklaren van de term "burgerschap" vind ik helemaal terecht.
Dank je.

Citaat:
Maar ook hier kun je niet verwachten dat ik in élke post waar ik dat woord gebruik een uitvoerige definitie ga geven. Desondanks zou het wel interessant zijn om daar ook eens een topic aan te wijden, ook omdat die discussie repercussies heeft voor hot topics zoals migrantenstemrecht. Ik zal er dus eens goed over nadenken en één dezer dagen zal ik dan de vruchten van mijn denkarbeid rapporteren aan het forum
Laat je maar eens goed gaan!