Een tijdje geleden had ik een 'verrijkend' gesprek met een bankdirecteur nav mijn laatst belastingsaangifte.
"Ongeveer 60% van mijn inkomen als zelfstandige gaat naar de staat" bekloeg ik mij.
Waarop de man antwoordde: "Een loontrekkende houdt zelfs maar 30% van zijn arbeidsopbrengst over! Heb je geen familie die bij één of andere Europese instelling of agentschap werkt? Probeer het daar eens, dan betaal je geen cent aan de fiscus of RSZ, met het EU-document dat je hem bezorgt komt er een '0' in het vakje 'Belastbare Inkomsten'."
Zo heb ik wat inlichtingen ingewonnen bij verschillende instanties en personen : het verhaal is nog sterker.
Van de wedde die de EU uitbetaalt wordt 12.7% afgehouden voor 'sociale voorzieningen', de rest is netto. Zo verdient een parkeerwachter al snel meer dan 100.000 Bef per maand, een universitair zit rond de 300.000 Bef. Deze mensen betalen ook geen frank gemeentebelasting en ze zijn zelfs vrijgesteld van roerende voorheffing.
De EU-ziekteverzekering is zeer royaal en betaalt praktisch alle zorgen terug waar een gewone sterveling zelf moet voor opdraaien.
Om deze sukkelaars toe te laten zich te verplaatsen geven automerken verminderingen tot 40% (geen BTW+korting).
Maar als lid van die 'nieuwe adel' ben je pas goed af als je bv. in Maastricht (EuroControl) gaat werken als pendelaar: een dikke 'ontheemdingsvergoeding' en schoolgeld voor de kinderen (die in België school lopen!).
De echtgenote van een EU-ambtenaar vertrouwde mij toe dat hun op het hart gedrukt wordt niet te vertellen dat ze bij 'Europa' werken. Mag dat dan niet geweten worden?
Als elke Belg gelijk is voor de wet en 'Europa' eist dat iedereen belasting betaalt in het land waar men werkt, hoe is het dan mogelijk juist zij op de kap van de anderen een riant leventje kunnen leiden?
Als dat 'Europa' is dan bedank ik ervoor!