Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT
Vastgoedprijzen blijven stijgen
De Federale Overheidsdienst Economie heeft vandaag de statistieken van de verkoopprijzen van onroerend goed over het jaar 2005 bekendgemaakt. De prijzen zijn globaal gezien gestegen tegenover de vorige jaren. De duurste gemeente is Sint-Pieters-Woluwe, terwijl in Henegouwen de goedkoopste woningen van België gekocht kunnen worden.
Landhuizen en bungalows
De gemiddelde verkoopprijs in 2005 stijgt in het algemeen tegenover 2004 voor alle onroerende goederen, behalve voor landhuizen, bungalows, villa's en gebouwen met een commercieel of industrieel karakter. Van die laatste zijn de prijzen gezakt. Sommige afwijkingen tegenover voorgaande jaren zijn wel te verklaren door een nieuw systeem van gegevensinzameling, waarbij een andere categorisering van verschillende vastgoedtypes gebruikt wordt, aldus de FOD Economie.
Stijging sinds 1975
De verkoopprijs van gewone woonhuizen is al sinds 1975 aan het stijgen, aldus de statistieken. In 2005 werd een woonhuis gemiddeld voor 133.767 euro verkocht in België. In Vlaanderen betaalt een koper gemiddeld 140.417 euro en in Wallonië 100.323 euro. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is veruit het duurst met gemiddelde prijzen van 275.500 euro voor een gewone woning.
Bijna 400.000 euro
In 2005 waren de huizen in Sint-Pieters Woluwe het duurst met een gemiddelde van 395.588 euro, de goedkoopste woningen waren te vinden in Hensies (Henegouwen). Daar kost een woning gemiddeld 58.103 euro, wat ongeveer 11.200 euro minder dan in 2004 is.
De prijs van appartementen stijgt ook sinds 1975 om in 2005 gemiddeld op 145.948 euro te komen. Het aantal appartementen dat in 2005 verkocht werd is wel met 7.554 gedaald tegenover 2004. (belga/hln)
Wie staaft mijn bewering ?
|
Laat de Vlaming zo vlug en zo veel mogelijk woningen opkopen in Wallonië, zodat we dat gewest kunnen vervlaamsen en ontdoen van de PS-macht...
Wallonië kan er enkel wel bij varen...