Citaat:
Ik denk dat je verbaasd zou staan hoeveel Koningsbergers voor aansluiting bij Duitsland zouden stemmen...
|
Wel ik dacht dat de stad toen het deel uitmaakte van Pruisen (en Duitsland op het einde) zo goed als volledig Duitstalig was, maar dat na het einde van de Tweede Wereldoorlog de Russen er binnenvielen, wat een massale evacuatie en/of expulsie van Duitsers tot gevolg had. Als de meerderheid Russisch spreekt en zich ook zo voelt, zou ik niet begrijpen waarom ze VOOR zouden stemmen, of mis ik iets?
Mijn punt was, als je ergens binnenvalt en een migratie stimuleert is een referendum niet zo eerlijk...
Citaat:
Friezen zijn, net als Limburgers bijvoorbeeld, wel trots op hun eigenheid. Maar Nederland haten is er volgens mij niet bij, op een kleine minderheid na misschien.
|
Spreken ze allemaal eigenlijk vlot Nederlands? Ik bedoel : stel een Fries komt naar Gent of zo, zal ie Engels verkiezen?
Citaat:
Er is wel sprake van een teruggang van de Friese taal, ondanks dat Fries op alle basisscholen en in de eerste jaren van de middelbare school in het Friese taalgebied een verplicht vak is, er ook tweetalige scholen zijn, je bij elke gemeente en bij de provincie in het Fries terechtkunt, de provinciale radio en tv volledig Friestalig zijn, etc. Het probleem is dat volwassenen wel trots zijn op het Fries, maar kinderen steeds vaker onderling Nederlands praten omdat ze naar Nederlandse programma's kijken en op school Nederlands leren. Ook zijn er nog steeds ouders die denken dat een Friestalige opvoeding nadelige gevolgen heeft voor de kennis van het Nederlands en daarom liever thuis Nederlands spreken. Het is erg moeilijk om vanuit de overheid zulke processen te keren.
|
Maar als alles in Friesland tweetalig is, is er dan geen vernederlandsing aan de hand? Dorpjes die vollopen met Nederlandstaligen die geen Fries leren en alles wat ze maar willen ook in het Fries krijgen? Kortom, is het zoals HIER?
En hebben die mensen niet een beetje een achterstand? Wij leren in Vlaanderen Frans, Engels en wat Duits (wel ik toch, ik deed ASO). Wat leren zij?