Budegettaire gevolgen van de vergrijzing
Elke werkende dreigt vanaf 2010 tot 3.700 euro per jaar extra te moeten bijdragen voor de vergrijzing, als het begrotingsbeleid niet verandert.
Als we de huidige begrotingspolitiek voortzetten, dreigt er een grote schok voor de generatie werkenden vanaf 2010. Dat zegt ING-econoom Ivan Van de Cloot met een studie van Geert Langenus, econoom bij de Nationale Bank, onder de arm.
Ik vraag me af of deze onderzoeken rekening houden met een toenemende mobiliteit van de werkende bevolking. Elk land zal namelijk dit soort problemen kennen, en een harde competitie tussen EU landen om werknemers aan te trekken lijkt me voor de hand te liggen. Als je morgen met de TGV zo in het zuiden staat waarom zou je dan niet vertrekken voor een beter loon en lagere vastgoedprijzen?
Dergelijke 'outflow' kan je toch niet tegenhouden, tenzij de nodige budgettaire ruimte voorhanden is, en dat lijkt me in Belgie niet het geval te zijn.
En als ik het goed begrijp is het bedrag waarvan gesproken wordt een bedrag per werkende, niet per gezin, bonne chance dus.
|