Los bericht bekijken
Oud 31 oktober 2006, 13:50   #85
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Edina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 mei 2006
Locatie: Spaceship Earth
Berichten: 12.669
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina Bekijk bericht
Wie gaat bepalen welke auto iemand mag kopen en wie gaat bepalen voor welke omstandigheden bepaalde auto's gemaakt zijn? Gaat de overheid dat bepalen, gaan we echt de richting inslaan van de autoritaire staat die op elk vlak gaat bepalen wat zijn burgers wel en niet mogen doen, wel en niet mogen kopen?
Het milieu is een zaak die iedereen aangaat. Nutteloze energieverspilling en vervuiling gaan dus iedereen aan, want iedereen draait mee op voor de gevolgen ervan voor het milieu. Dat heeft niets met een autoritaire staat te maken, maar alles met gezond verstand.

Citaat:
Bovendien lijk jij niet te begrijpen dat iemand die met een meer verbruikende auto rondrijdt daar ook voor betaalt via de hogere brandstofkosten. Jij stelt het zaakje voor alsof iemand die met een meer verbruikend voertuig rijdt daar niet voor betaalt, niets is minder waar.
Waar heb ik dat precies beweerd? Nergens dus. Bovendien zijn de taxen op brandstof niet van die aard dat ze de kosten van de vervuiling dekken. En welke zinnige reden is er om nutteloos energie te verspillen???

Citaat:
In plaats van je zo te focussen op de grootte van een wagen en zijn verbruik zou je je trouwens beter focussen op de effectieve vervuiling van een voertuig. Als je daar naar gaat kijken dan zijn het vooral de oudere voertuigen die voor een onevenredig grote vervuiling zorgen. Maar ik veronderstel dat we die auto's met rust mogen laten aangezien dat geen SUV's zijn en ze de ogen van anderen niet uitsteken?
Ook dat is weer zo'n totaal van de pot gerukte vergelijking. Dat een oudere wagen meer gassen uitstoot dan een nieuwe is een feit. Maar waar jij hier even aan voorbijgaat, is dat een nieuwe wagen produceren ook energie kost en dus voor uitstoot verantwoordelijk is (en nog geen klein beetje). Een nieuwe wagen wordt dus pas minder vervuilend dan een oudere wagen op het moment dat het totale verschil in uitstoot tussen beide wagens even groot is geworden dan de uitstoot van de productie van die nieuwe wagen. En dat is niet zo snel hoor (en dan heb ik het nog niet gehad over de uitstoot die de eventuele afbraak en verwerking van de oude wagen met zich meebrengt)

Citaat:
Misschien dat die dingen in een auto zitten omdat de meeste bestuurders ze nuttig vinden? Gaan we iedere vorm van comfort afschaffen omdat er een paar diehards zijn die koste wat het kost energie willen besparen?
Misschien omdat men ons heeft proberen wijs te maken dat ze nuttig en onontbeerlijk zijn, terwijl dat eigenlijk niet zo is. Ik heb al aan mensen de weg moeten wijzen wiens GPS hen totaal in de verkeerde richting had gestuurd. En een raampje zelf moeten opendraaien, is echt geen moeite hoor (het kan zelfs in bepaalde benarde situaties erg van pas komen). Als mensen energie besparen, heb anderen daar ook voordeel bij (al was het maar door de minder snelle stijging van de brandstofprijzen). Als mensen energie verspillen, heb anderen daar alleen maar nadelen van.

Laatst gewijzigd door Edina : 31 oktober 2006 om 13:51.
Edina is offline   Met citaat antwoorden