Los bericht bekijken
Oud 3 oktober 2003, 11:07   #41
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr.
parcifal schreef:

Stel nu (volkomen hypothetisch uiteraard) dat de regering volgende maand de loonlast voor arbeid met 50% vermindert, denk je dat dat veel verschil zal maken voor debacles a la Ford Genk?
't Is duidelijk dat jij niet in de bedrijfswereld leeft. UITERAARD maakt dit een gigantisch verschil.

Weet je toevallig ook wat de gemiddelde winst in bv de bouwwereld is ?

Raad eens : 20%, 10% of 1% ?
Hmm, de winst van een bouwbedrijf kan uitgedrukt worden als functie in de tijd met als hoofdvariabelen : Klantenportefeuille, Groote-schaal van het het bedrijf, Aantal en aard van de "Strategische Allianties" en Politieke Connecties.
Gelieve u eens te verdiepen in het verhaal van Charlie De Pauw.
Wat was zijn gemiddelde winst in de jaren 70 denkt u? 8)

Nee, stel dat een verlaging van de loonlast een bedrijf 500 Euro per maand bespaard per werknemer. Dus +- 6000 Euro per jaar per werknemer. In geval van Ford : 9000 * 6000 Euro/Jaar.
Dus 54 Milj. Euro/jaar.
Maakt dit het verschil? Ik ben geen econoom dus ik weet het inderdaad niet. Ik weet dat de prijs om een nieuwe productielijn uit de grond te stampen in Turkije in elk geval een aanzienlijk veelvoud hiervan kost.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr.
parcifal schreef:
Uiteindelijk zal het altijd wel ergens goedkoper zijn. Ziet Oeteke het soms zitten om te gaan labeuren voor 50 Euro per maand en zonder sociale zekerheid, zoals nu het geval is in sommige niet-europese landen?
En hebben ze daar ook het know-how, de werklust en het organisatorisch talent van huer (ik heb het dan wel over de privé ) ?
Zeker weten van wel. Ooit al eens gaan zien in Ukraine, Moldavie of Bulgarije? Wel hebben ze ginder minder voordelige transportverbindingen en is de locale afzetmarkt verwaarloosbaar.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden