Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik heb problemen met de Carrefour in mijn ex.gemeente in Limburg.
Nog vorige week maakte zich daar een Limburger dik omdat hij de eentalig Franse teksten niet verstond op de produkten.
(Ik hoor je al afkomen! Wij willen België, dus ook Limburg, tweetalig maken dan is dat probleem opgelost. In Brussel hoeft het echter niet. Hans van de Cauter en den Albert en zijn gevolg spreken immers liever Frans.)
Ik ga allang geen boodschappen meer doen in de Carrefour maar ik hoorde het van een vriend die ik regelmatig op bezoek krijg. Hij is Nederlander en stond erbij toen het gebeurde. Toevallig toch dat Knuppel weer zoiets te horen krijgt...
|
Carrefour klinkt als een Waalse of Franse supermarkt, die voor het eigen gemak in Vlaanderen veel Franstalige producten verkoopt en Franstalig adverteert. Klop dat?
Misschien een idee voor Albert Heijn om eens actief te worden in Vlaanderen?
|
Het is idd een Franse winkelketen, Dimitri. Ik ging er ooit een supermarkt van binnen in Frankrijk, onderweg naar Spanje. In Poitiers geloof ik.
Het is beslist geen Vlaamsvriendelijke onderneming. Fransvriendelijk echter zoveel te meer.
In Limburg heb ik ze nog niet tweetalig zien adverteren. Wel kreeg ik, nadat ze Biggs Hasselt overnamen, hopen informatie in twee talen toegestuurd. In Heusden-Zolder vonden ze het ook nodig tweetalige rechtzettingen te plaatsen voor fouten die in hun reclamefolders gemaakt werden.
In Poitiers daarentegen vindt Carrefour het helemaal niet nuttig om tweetalig te zijn. Geen Engels dus en nog minder Nederlands en in Wallonië zal dat wel niet anders zijn. In Brussel staat Carrefour zeer slecht aangeschreven op dat vlak. Delhaize trouwens ook.
Enkel in Vlaams gebied is Carrefour op tweetaligheid uit. Veel te graag zelfs.
Het zou dus geen slecht idee zijn om ook Nederlandse supermarkten naar hier te halen. Confectiezaken en drogisterijen zijn er toch ook al bij de vleet? (C&A, Peeck en Cloppenburg, Blokker, Kruidvat?)
Makkelijk zal het echter niet zijn of ze zouden nog goedkoper moeten zijn dan Aldi en Lidl. Dat zijn de winkelketens die zich vandaag hand over hand een grote plaats op de Belgische markt aan het veroveren zijn.