Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Kempen
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Gegarandeerde afname is iets waarmee je jezelf in de voet schiet als regering. Alle concurrenten van Ford leggen dan klacht neer wegens oneerlijke concurrentie en als de belgische staat zulke operatie niet tegenhoudt, dan doet Europa het.
Bekijk dat eens van de andere kant: Ik ben Volkswagen, en door te dreigen om weg te gaan krijgt Ford gegarandeerd de contracten van de Belgische staat. Niet alleen oneerlijk, ik krijg ook nog eens stank voor dank omdat ik hier blijf.
De oplossing om die mannen hier te houden is een drastische lastenverlaging, zowel op arbeid als op de nieuwe boosdoener: De energietaxatie.
|
Ik weet niet of het verboden is om in een openbare aanbesteding als criterium te laten gelden dat de wagen in dit land moeten gebouwd worden bvb ? In het voorstel waar hier sprake van is zouden alle fabrikanten die hier auto's bouwen in aanmerking komen. Anders kan men wel handig de eigen vriendjes helpen met studieopdrachten enz.... waarom zou dan wat handigheid ten gunste van de eigen economie en werkgelegendheid niet mogen en kunnen ?
En iedereen krijgt toch gelijke kansen, zolang ze maar een fabriek in belgie hebben staan ? Als ze willen meedoen moeten ze gewoon maar hier hun auto's bouwen. Opel mag dus ook meedoen.
En ruw geschat denk ik dat 90 % van de auto's die onze regeringen en ministeries en andere overheidsinstanties in gebruik hebben uit het buitenland komen. Mercedes, Audi, Bmw worden voor zover ik weet niet in dit land gebouwd.
Dat zou omgekeerd moeten zijn.
En Europa kan op dat gebied nu voor mijn part eens even de boom in kruipen. 
|
Dat is niet meer of niet minder als een protectionistische maatregel, die uiteindelijk voor een economisch nadeel ipv een voordeel gaat zorgen.
De economische uitleg hiervoor is enorm simpel. Je moet enkel kunnen vermenigvuldigen en optellen om tot dezelfde conclusies te komen als David Ricardo:
http://www.systemics.com/docs/ricardo/david.html
De oplossing die u voorstelt is niet alleen geen oplossing, ze zou het probleem erger maken, en dat is een wetmatigheid.