Wat trok FORD over de brug voor zijn beslissing ? De arbeidskost in België. Niets meer en niets minder. Natuurlijk speelde de onverzettelijke houding van de vakbonden eveneens een grote rol. Zij wilden niet weten van de afschaffing van de (vetbetaalde) nachtploegen om terug te vallen op een 2- ipv 3-ploegenstelsel zonder banenverlies.
Ford is in Europa in 5 landen vertegenwoordigd. Wat is de gemiddelde loonkost voor de werkgever in deze landen ? Volgens een rapport van de OESO :
1. Belgie : 37.320 €
2. Duitsland : 35.867 €
3. UK : 27.673 €
4. Spanje : 23.083 €
5. Turkije : 14.762 €
Geen moeilijke beslissing dus voor FORD.
Nog interessant : wat verdient die arbeider dan netto ?
1. UK : 19.460 €
2. Duitsland : 17.485 €
3. België : 16.688 €
4. Spanje : 14.274 €
5. Turkije : 8.509 €
Een arbeider in de UK is dus 10.000 € goedkoper voor zijn werkgever maar verdient zelf netto 3.000 € meer dan zijn Belgische evenknie.
Duidelijker kan niet. Steun Vivant : weg met belasting op arbeid. Laat de verbruiker betalen. Niet de werklustige.
|