Los bericht bekijken
Oud 4 oktober 2003, 13:58   #67
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
De effecten gaan verder dan 'veel die iets minder betalen'. Doordat er meer zijn, is er ook meer werkgelegenheid, zodat er ook daar meer inkomsten uit belastingen komen en minder uitgaven aan uitkeringen, doordat er meer geproduceerd wordt, komt alle randeconomie ook in bloei (meer productie = meer transport = meer werk etc.). Het is een systeem dat zichzelf voedt om meer te groeien.

Een zeer goede, objectieve, analyse van deze effecten kan je hier terugvinden:
http://www.gmu.edu/jbc/fest/files/Monissen.htm

Als je niet economisch onderlegd bent, hier is de conclusie over de relatie tussen tax rates en eoconomische activiteit:
100% akkoord, maar ik vraag mij af of een loonlastvermindering wel het gewenste effect kan hebben.
Wat is het aandeel van die loonlast in de productiekosten ?
De loonkost is de grootste boosdoener, bijkomend steeds hogere lasten en kosten van alle kanten, vakbonden die denken dat zij de ondernemers zijn, een absurde en onoverzichtelijke wetgeving met controles door mensen die weinig of niet bekwaam zijn, willekeurig beslissen en beboeten. Bijkomend veranderen bijna ieder jaar weer de wetten, zodat een lange visie strategie niet of bijna niet haalbaar is. De laatste jaren zijn de buitenlandse investeringen in België met ca 35% gedaald en dit zelfs voor 11 sept, door dit onvriendelijke bedrijfsklimaat. Al lang klagen de ondernemingen over overbemoeiing en overbelasting van staatswege.
Ik heb dit al lang zien aankomen en neergepent, maar "wat baten kaars en bril als den uil niet zien en wil"
Waarom antwoordt u niet op de vraag wat het aandeel is van die loonlast in de productiekosten ?
Zijn de loonkosten dan lager bij VOLVO ? Daar kunnen ze blijkbaar wel uitbreiden ondanks de loonkost.
Zou het kunnen dat de productielijnen bij FORD-Genk niet efficiënt genoeg meer zijn. ?
Ik weet uiteraard niet wat de loonlast is bij Ford Genk. Daarvoor moet je hun boekhouding eens gaan bekijken. Daarbij is dit in ieder bedrijf anders naargelang wat er geproduceerd wordt. Er zijn arbeidsintensieve en andere bedrijven zoals er ook moderne en ouderwetse bedrijven zijn. Wat Volvo Gent betreft, daar zijn ook problemen, dat weet ik uit goede bron. Zelf had ik altijd mensen in dienst en een goeddraaiend bedrijf dus ik weet wel over wat ik praat ivm loonlast en competitiviteit. Bij ons was de totale loonlast ca. x3.2 van wat de mensen in handen kregen en daar betaalden ze ook nog belastingen op, dus reken maar. In België zou ik nooit meer investeren, hier worden bedrijven uitgemolken, zeker de kleinere KMO's zodat er nog weinig investerings of financiële reserve blijft voor slechtere tijden. Resultaat, afdankingen en falingen zoals de laatste jaren in overvloed. De kosten, taxen en belastingen voor bedrijven zijn om het halen van de Maastricht norm drastisch gestegen, tot daar kon ik het begrijpen, maar er is een einde aan alles. Wat hier gebeurt is niet meer ernstig, een overheid die grote sier maakt(35% duurder dan 25 ons omringende landen) en bedrijven die het water aan de mond hebben.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden