Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus
't Is nochtans simpel. Een alternator levert (in een auto dan toch) een constante 14.4 V (beste laadvoltage voor een loodaccu). Is de batterij 100% vol dan wordt er nog nauwelijks stroom geleverd. De voltages zijn immers gelijk zodat er geen stroom vloeit. Als er geen stroom vloeit ondervindt die alternator minder weerstand en daalt het opgenomen vermogen (van de motor). Minder opgenomen vermogen van de motor betekent meer vermogen beschikbaar voor de aandrijving van de wielen. Met het experimentje dat ik hierboven al beschreven heb kan je dat makkelijk aantonen.
Stel dat het niet zo is. Laat ons stellen dat de alternator constant 100 A levert aan 14.4 V. Dat is al een wat grotere alternator voor een auto, maar het rekent gemakkelijk. Dan zou deze alternator constant 1440 W leveren. Als airco en andere zaken aanstaan zal een groot gedeelte van dit vermogen opgenomen worden door deze apparaten. Als dit niet het geval is moet je ergens 1440 W kwijtgeraken. Een alternator beginnen verhitten met 1440 W aan vermogen zou hem al snel doen smelten, dus dit kan niet. De batterij is 100% opgeladen dus die neemt geen stroom meer op (geen spanningsverschil meer), het vermogen moet dus door de alternator opgenomen worden, al deze toch constant stroom levert.
|
Bij een volle batterij gaat idd de energie die uw alternator levert verloren. Your point?
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
|