Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske
Nu begin je al als Marx te klinken en dat voor een conservatief. Een erg nauwe kijk op het liberalisme allesinds.
Moest het louter om het klassieke- of neoliberalisme gaan, geef ik je gelijk.
|
Vertel me eens voor welk type liberalisme jij staat, waarom dit geen utopie is en waarom dit beter is dan andere ideologieën.
Citaat:
Euh.... omdat het niet strookt met het begrip vertegenwoordiging. Een advocaat kent amper de leefwereld van een arbeider maar gaat daar wel beslissingen over nemen.
|
In een ideale technocratische staat is de minister van justitie een voormalig advocaat or rechter, de minister van landbouw een voormalige boer of landbouwingenieur, de minister van arbeid een voormalige team manager, de minister van onderwijs een docent, ... Met andere woorden, een technocratische staat dient geleid te worden door mensen met kennis van zake met betrekking tot hun bevoegdheid. Het maakt niet echt uit of ze al dan niet de hele bevolking vertegenwoordigen, maar uiteraard wel dat ze enig inzicht hebben in de leefwereld van de personen die het meeste invloed ondervinden van hun beslissingen.
Ikzelf ben trouwens IT consultant, maar heb vakantiewerk gedaan in een autofabriek, een industriële keuken, een tuinbouwbedrijf, ... Ik kom uit een arbeidersfamilie maar heb voornamelijk vrienden in intellectuele kringen. Het is zeker niet zo omdat iemand tot een bepaalde sociale groep behoort, dat hij geen inzicht heeft in de leefwereld van andere sociale groepen.
Citaat:
Maar neen, laten we anders direct ook het algemeen stemrecht afschaffen en het cijnskiesrecht invoeren. Of ten minste toch het vrouwenkiesrecht intrekken (daarvoor moeten we maar terug naar uw geliefde jaren '50.
|
Het zou beter zijn om gewoon het hele kiesstelsel af te schaffen en te vervangen door plebiscieten, al dan niet bindend in functie van het onderwerp. Een staat kan het best gerund worden als een bedrijf, waarbij de bevolking de aandeelhouders zijn en de politici de board of directors, gekozen op basis van hun capaciteiten.
Citaat:
Mensen waren vroeger gelukkig in lalaboeliboeliland. De grote meneren dachten in plaats van het plebs zodat zij zich geen zorgen hoefden te maken. De maatschapij van teon kende helemaal geen problemen en iedereen was dolgelukkig.
|
Problemen zijn er altijd geweest, maar mensen waren over het algemeen gelukkiger vroeger dan vandaag. Men hoeft maar te kijken naar cijfers met het aantal zelfmoorden. Men hoeft maar te zien hoeveel mensen vandaag de dag anti-depressiva slikken of regelmatig naar een psychiater gaan. De moderne mens is geen gelukkige mens. De mens uit de jaren '50 was dat wel.
Citaat:
De waarheid is voor iedereen iets anders en bijgevolg relatief.
|
Onzin. Er is altijd maar één waarheid. Al de rest is leugen of slechte interprettatie.
Citaat:
Linkse propaganda?? Ik kan net evengoed stellen dat de verheerlijking van een ver en simpeler verleden rechtse propaganda is.
|
Sinds wanneer worden de middeleeuwen verheerlijkt in school?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AEvanLoon
Ik denk dat u dit weekend graag aanwezig zou willen zijn in Moskou, waar een betoging van extreemrechtse nationalisten gepland is.
|
Ik heb al plannen voor dit weekend.
Citaat:
De "nieuwe rechts revolutie" heeft trouwens al de macht veroverd in Polen, waar zowel de president als de eerste minister tot de extreem rechtse partij PiS behoren (het zijn trowuens twee tweelingbroers).
|
De regering in Polen heeft geen reet te maken met de rechtse revolutie. De al eerder genoemde "extreem-rechtsen" in Moskou echter wel.
Citaat:
Ik dacht dat Tatcher een van de sterkste figuren was van de Britse conservatieven.
Haar partij heeft ook op Europees vlak altijd de meest rechtse vleugel gevormd van de Europese conservatieven (EVP - Europese Volkspartij) waar momenteel - en al jaren - Wilfried Martens voorzitter van is.
|
Je kan de CD&V en haar Europese varianten toch moeilijk conservatief noemen vandaag de dag
Citaat:
Haar rechts-liberalisme betekende vooral dat zij zich tot doel stelde de macht van de toenmaals sterke Britse vakbonden zo definitief mogelijk te breken. Waar ze trouwens in gelukt is. Ook dat was een rechtse revolutie die kan tellen.
|
Het is maar was je rechts noemt, natuurlijk...