Los bericht bekijken
Oud 9 november 2006, 15:02   #3
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wel ons taaltje is verschillend, het is vrij opvallend en daardoor herkennen we mekaar direct maar... moest de splitsing in 1830 niet gebeurd zijn...zou dat verschil dan niet een pak minder duidelijk geweest zijn? Franstaligen spuwen voortdurend het verwijt uit dat Vlamingen zoveel verschillende dialecten hebben, terwijl ik me durf afvragen of die wildgroei niet gedeeltelijk hun fout is.

Het argument van de Vlaamse roots van Nederlanders stond ook al eerder in een lezersbrief van Humo, toen "Hollandofobie" een "heet onderwerp" was. (Die actrice van Kaat en Co had gezegd dat je Maastricht eens moet bezoeken "omdat het eigenlijk niet zo Hollands is" ).
Ik maak me niet zo druk over een bepaald accent, ik kan Flikken uitstekend volgen op TV. Bij bepaalde accenten moet ik echter wel heel goed luisteren, zowel die in Nederland als Vlaanderen.
Alleen dat afschuwelijke poldernederlands...
Veel belangrijker is die Vlaamse cultuur, die zoveel invloed heeft gehad in Nederland.
Steden als Leiden, Amsterdam zijn groot geworden dankzij immigratie vanuit Vlaanderen (en zelfs Wallonie).
Zie:
http://www.roepstem.net/