Los bericht bekijken
Oud 9 november 2006, 17:04   #10
Weezer
Eur. Commissievoorzitter

Weezer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Wacht eens, dat WIJ in België dat verhaal voorgekauwd krijgen is normaal maar... waarom zouden jullie in Nederland hetzelfde te horen krijgen?
Moet je niet aan mij vragen. In de geschiedenisboekjes wordt het VKN afgeschilderd als iets wat vanaf dag 1 gedoemd was te mislukken, zo is het mij geleerd. De nieuwe canon neigt ook een beetje die kant op.

Citaat:
Ik denk dat de grote fout in 1815 was dat men het huidige Wallonië ook aanhechtte bij het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden? Zou er werkelijk een omwenteling geweest zijn anders?
Weet ik niet. Men zegt hier op het forum wel dat Wallonië toen net zo min franstalig was als Vlaanderen, alleen de gegoede burgerij(Willem I was zelf ook franstalig overigens). Ik met m'n simpele verstand denk dan; had dan in het HELE land voor Nederlands als bestuurstaal(wat je thuis praat moet je zelf weten)gekozen. Maar dat is bijna 200 jaar na dato lekker makkelijk geredeneerd, weet ik ook wel. Een staatsman als Groen van Prinsterer ijverde daar ook voor. Maar die ijverde na de scheiding in 1839 er ook voor om belangstelling te blijven houden voor de Vlamingen, en daar is weinig van terecht gekomen in Nederland.