Los bericht bekijken
Oud 11 november 2006, 14:15   #4
RASPOUTINE
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 12 maart 2005
Berichten: 6.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
In Trends stond er recentelijk een artikel over in. De meeste van die sale and lease back operaties zijn zéér negatief voor de belastingbetaler. De overheid verbindt nzic h steevast om zéér lang te blijven huren aan een huurprijs die uiterst hoog ligt. Wanneer de overheid eruit kan stappen heeft de investeerder zijn geld al lang dubbel en dik terug verdiend én heeft hij het eigendom van het gebouw.

Die operaties zijn een schande en niet meer dan zéér dure leningen enkel afgesloten om de begroting tijdelijk op te smukken.


De relatie tussen de vastgoedmaatschappij die het overheidsgoed in handen heeft gekregen meestal ook nog…aan bevoorrechte voorwaarden en bepaalde politici is voldoende om van corruptie te spreken.


Het geval van wat er gebeurd is met Immo Kongo en de anderen is simpel.
Ik maak een afspraak met een invloedrijke politicus over een bepaald gebouw.
Eenmaal het afspraak gemaakt koop ik het gebouw in kwestie via een voor dat doel opgerichte maatschappij.

Zoals er sprake is met immo Kongo, Van Cauwenberghe en een zekere Lebruin wie zijn vrouw voorzitter is van de opgerichte winstgevende maatschappij.
In dit geval hebben zij toch nog compassie gehad met het Waalse gewest en hebben een clausule gebracht waarbij het gebouw op het einde van de overeenkomst kan aangekocht worden voor een slordige €200.000.-

Hoe lief, voor de operaties die men gebracht heeft voor het in evenwicht houden van de begroting zijn wij alles kwijt.

Maatschappij liefst een NV met naamloze aandelen waarvan ik een deel van de aandelen geef aan de politicus die mij gaat helpen na het afsluiten van een huurovereenkomst op zeer lange termijn en met zoveel mogelijk bedingen in mijn voordeel.

Het is vanzelfsprekend dat deze na een bepaalde tijd verzilverd kunnen worden indien gewenst.
Na x-aantal jaren zijn de blijvende aandeelhouders eigenaar van het gebouw dat ondertussen zoveel keer zijn waarde heeft opgebracht.

Waarbij men kan stellen dat de belastingbetaler indien hij eigenaar was gebleven het geld dat nu naar de aandeelhouders van deze NV gaat niet had moeten betalen.


Ondertussen krijg ik ook nog al het geld dat overeenstemt met de te betalen huurgelden.
Aangezien mijn huurder de Staat of een Gewest is zijn mijn inkomsten zeker en kan ik onmiddellijk aan een tweede operatie beginnen.

Het kan ook over verschillende gebouwen gaan en dan spreekt men over een bivac, hiervoor moet ik dan wel een paar vrienden voor aanspreken in geval het voor mij financieel te groot zou zijn.
Dat is het systeem dat voor het moment ter persoonlijke van verrijking bij bepaalde politici rage doet.
Misschien zullen er forumbezoekers zijn die deze uitleg of formule nog beter kunnen brengen maar iedereen doet het vanuit zijn eigen middelen.
Hoofdzaak het komt op het forum.


Gerecht Charleroi onderzoekt vastgoedoperatie in Congo

Jean-Claude Van Cauwenberghe
Het gerecht van Charleroi heeft een onderzoek geopend naar een merkwaardige vastgoedoperatie in de Congolese hoofdstad Kinshasa. Mogelijk is er een verband met Jean-Claude Van Cauwenberghe (PS), zo schrijft La Dernière Heure woensdag.
Op dit ogenblik lijkt er nog geen enkel element met bewijskracht ontdekt, maar er zouden wel al verhoren plaatsgevonden hebben.
Ongerustheid
Aanleiding van de zaak was de "ongerustheid" van een advocatenkantoor, dat in de lente van 2005 geraadpleegd werd door Marie-Dominique Simonet (cdH), de minister voor Internationale Betrekkingen in de regeringen van de Franse Gemeenschap en het Waalse Gewest. Simonet moest zich bezighouden met een project in verband met de verhuizing of heropbouw van een theaterzaal in de lokalen in Kinshasa die de vertegenwoordiging van de Franstalige Gemeenschap en het Waalse Gewest huisvesten.
Bij het uitpluizen van het huurcontract van de lokalen gaf de geraadpleegde advocaat de minister het advies het dossier over te maken aan het parket. Dat gebeurde ook.
Hoge huurprijzen
Het contract bevatte "abnormale zaken, vooral te hoge huurprijzen. Er waren geen elementen die een inbreuk aantoonden, maar wel elementen die op een verontrustende situatie wezen", laat het kabinet van Simonet weten.
Volgens La Dernière Heure stelde de advocaat de hoge huurkost (270.000 euro per jaar) aan de kaak, evenals de duur van het huurcontract (20 jaar) in een zeer instabiele regio. Daarnaast is er ook het feit dat het contract in zeer ongewone omstandigheden werd toegewezen aan een Belgisch bedrijf dat op dat ogenblik nog maar twee dagen bestond.
Werkwijze
Het contract werd toegekend aan het bedrijf IC, en werd dan op vraag van IC toegewezen aan een ander bedrijf, SA Immo Congo. Dat laatste bestond toen nog maar twee dagen en IC had 50 procent van de aandelen ervan in handen. Immo Congo had zijn hoofdzetel in Gosselies, op hetzelfde adres als het bedrijf CWI, dat zich ook kandidaat had gesteld, maar het contract niet kon binnenrijven. De andere 50 procent van Immo Congo zijn in handen van Capamar, een bedrijf dat ook belangen heeft in CWI en dat toebehoort aan een gekende bedrijfsrevisor uit Charleroi, Daniel Lebrun, iemand uit de naaste omgeving van Van Cauwenberghe.
In die periode was Jean-Claude Van Cauwenberghe minister-president van de Waalse regering en Hervé Hasquin (MR) leidde de Franse Gemeenschap. (belga)
25/10/06 14u40
RASPOUTINE is offline   Met citaat antwoorden