Los bericht bekijken
Oud 10 oktober 2003, 08:38   #41
Xenon
Parlementsvoorzitter

Xenon's schermafbeelding

Standaard

[quote="Tacitus"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
België is grondwettelijk een federale staat, en in een federale staat hebben de deelstaten nu eenmaal het recht wetten uit te vaardigen over een aantal domeinen.
Natuurlijk hebben ze dat. Maar in een normale federale Staat is er een hierarchie van normen waardoor het gelijkheidsbeginsel nooit in gedrang komt. Belgie is geen echte federale staat (en zal het ook nooit worden).
Nu ben je weer op je stappen aan het terugkeren. Als we je eerst mochten geloven schond een federale staat a priori het gelijkheidsbeginsel omdat bepaalde wetten golden in de ene deelstaat en in de andere niet.

Dat heb ik nooit gezegd, ik heb het over het specifieke Belgische geval gehad

Citaat:
Maar opeens vindt u dat wel aanvaardbaar, maar is er wel een hïërarchie van normen?
Kan u me even een voorbeeld geven van zoiets uit bijvoorbeeld de VS of Duitsland? In de VS kan men in de ene deelstaat de doodstraf krijgen, in de andere niet. Nogal een verschil in normen nietwaar?
Helemaal niet. In de VS zijn de bevoegdheden van de federale Staat evenwichtig verdeeld, en ook in Duitsland geldt het principe dat Bondsrecht voorgaat op Landsrecht: dat is federalisme.
Er bestaan (bijzondere)wetten die de bevoegdheden naar lagere besturen overdragen. Dus ik zie geen problemen met de hiërarchie der normen. Er is geen schending van de bevoegdheidsverdelende regels, noch van art. 10, 11 en 24 van de Grondwet.
art. 10 GW poneert dat "De Belgen gelijk zijn voor de wet", dus iedereen die in het toepassingsgebied van een wet valt, dient op dezelfde manier te worden behandeld (Walen vallen nu éénmaal niet onder het toepassingsgebied van een door het Vlaams parlement gestemd decreet). Voor zover ik weet is er geen wet die stelt dat Vlamingen en Walen hetzelfde bedrag aan kijk en luister geld moeten betalen. Net zoals er geen wetten bestaan die het bedrag van vuilniszakken over het hle land vastlegt.
Van een schending hogere normen is geen sprake, tenzij jij met een tegenbewijs (=een wet) komt.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden