Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius
Fanatisme is een randfenomeen dat niet beperkt is tot het religieuze aspect van de opvoeding. Ook in volstrekt niet-religieuze context kom je griezelige situaties tegen. Ik moet hierbij onwillekeurig terugdenken aan die fameuze reportage over de "white pride" -children die figuren als A. Hitler best gezellig vonden. .
|
Klopt. Het religieuze heeft niet bepaald het alleenrecht op indoctrinatie. Zie hiervoor het door jou reeds aangehaalde voorbeeld van de White Pride children. Even verwerpelijk, het vrije denken in de weg staande.
Citaat:
In die gevallen moet je m.i. de vraag stellen of die ouders in al hun "goedmenendheid" zich niet schuldig maken aan verwaarlozing / mishandeling van hun kinderen.
|
Religieuze indoctrinatie staat voor mij zowieso gelijk aan geestelijke mishandeling.
Citaat:
Een zeer delicate vraag, die een veel serener omgeving vraagt dan een internetforum.
|
Och, nog maar een paar posts van wat moslimbashers en deze topic is ook al om zeep.
Citaat:
Die fameuze keuzevrijheid van het kind m.b.t. de religieuze overtuiging is volslagen nonsens; als je "correct" bent, dan verbreed je dat gegeven tot �*lle levensbeschouwingen / ideologieën.
|
Het is allesbehalve nonsens, Desiderius, het is bloedernstig. Het is niet voor niets dat theocratische staten al het mogelijke hebben gedaan om ontwerptekst 14 van het IVRK te saboteren.
Waarom denk je dat ze zich die moeite hebben getroost? Omdat het nonsens is? Er is gewoonweg GEEN SPRAKE van
keuzevrijheid, het wordt gewoonweg opgedrongen.
Je hebt wel een punt met het aanhalen van andere, niet religieuze, levensbeschouwingen. Toch is het maar gedeeltelijk waar. Levensbeschouwingen kunnen op een rationele manier tegen elkaar worden afgewogen, bij religie is dit niet het geval. Je gelooft of je gelooft niet. Er is geen andere keuze. Rationaliteit komt er zelfs niet eens aan ten pas.
Om even de woorden van de reeds aangehaalde auteur Michiel Hegener aan te halen (voorwoord in zijn boek) :
"Ik ben dankbaarheid verschuldigd aan mijn ouders die ons volledig vrij lieten in onze keuze, zowel in religieus als in levensbeschouwelijk opzicht, los van wat zij wel en niet geloofden. We werden aangemoedigd om zelf onze weg te bepalen, zelf na te denken over de verschillende levensvragen. Boeken over een veelheid aan diverse religies en levensbeschouwingen werden ons zonder aarzeling aangereikt. Ik wens dit toe aan ieder opgroeiend kind".
Chapeau!
Wat zei je ook al weer inzake nonsens?