Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle
Vanzelfsprekend.
Om te beginnen zijn gerecht en politie onderdelen van dezelfde overheid. Het waterdichte schot tussen die onderdelen is imho onbestaande of zeer lek. De overheid treedt doorgaans als een eenheid op.
Wat dat gezag betreft, daar is imho niets mis mee. Alleen kan een soeverein burger onmogelijk zomaar welk gezag dan ook aanvaarden zonder dat dat gezag die aanvaarding verdiend heeft. Voor een overmacht kan hij moeilijk anders dan buigen maar daarom moet hij het nog niet erkennen.
Staatsgezag kan dus alleen maar op een uitdrukkelijke, telkens hernieuwde instemming van een meerderheid van burgers gebaseerd zijn. Die instemming is op elk moment intrekbaar en ze ontslaat het betreffende gezag niet van kritiek, controle en eventuele bijsturing. Niet de overheid maar de burger is de baas.
|
Een mooi verwoord principe, waarmee ik in de praktijk wel eens worstel. De overheid als één eenheid beschouwen, soit, maar toch zie ik een fundamenteel verschil qua doel, organiatie en middelen tussen een leger, een politiemacht of een rechtbank. En de werking van hun specifieke vorm van 'gezag'. Alles reduceren tot één abstract geheel dient het fundamenteel denken, maar niet het praktisch denken.
Ook rechters zijn bekleed met gezag om uitspraak te doen in individuele geschillen en die uitspraak jegens allen bindend te verklaren binnen een afgebakend territorium. Omdat conflicten nu eenmaal moeten beslecht worden.
De enige oplossingen met echt democratisch gehalte die ik zie zijn dan:
ofwel het privaatrechtelijk strafrecht terug invoeren,
ofwel de rechtbanken privatiseren,
ofwel alle rechters elk jaar opnieuw laten verkiezen (en zelfs bij eenvoudige petitie afzetbaar maken),
ofwel voor elke procedure, rechtsgeding of geschil -hoe nietig ook- een jury voorzien.
En dan nog ga je geen oplossing hebben voor de keikoppen die desnoods tegen de hele wereld ingaan om hun gelijk te halen. Want conflicten tussen burgers los je niet persé op met een vonnis of arrest, ook al komt die van een democratisch gelegitimeerd orgaan.