Los bericht bekijken
Oud 15 november 2006, 14:42   #91
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Bespeur ik daar de klassieke exit?
Wie niet onverdeeld voor de anti-negationisme /anti-revisionismewetgeving is moet wel "van verdachten huize" zijn? Zoiets als: wie niet voor de anti-racismewet is, moet wel een racist zijn?
Nee hoor, de beschuldiging gaat naar mensen die de vergassing van joden hier aan het ontkennen of op zijn minst in twijfel aan het trekken zijn, meer bepaald Jan van de Berghe en Hellfigger. Als jij dat niet ziet, dan ben je stekeblind. Maar ik doe daar niet langer aan mee. Zo'n mensen overtuig je toch nooit.

Citaat:
Je hebt me nog geen antwoord gegeven. Waar zat precies het "clear and present danger" waarvoor deze wet een oplossing moest bieden? En staan landen waar de vrijheid van meningsuiting nog min of meer intact zijn gebleven dan op het randje van de afgrond? Waren we dan al zo druk bezig met het "ontmenselijken" van de Joden, dat zo'n gepruts met de fundamentele rechten en vrijheden nodig was?
Jammer genoeg zijn landen die een zeer liberale wetgeving hebben inderdaad niet echt lichtende voorbeelden. De werkwijze van de VS in het buitenland kennen we bijvoorbeeld onderhand wel. Ook andere landen waar andere soorten negationisme hoogtij vieren zoals Turkije, zijn niet echt een voorbeeld van hoe er moet omgesprongen worden met minderheidsgroepen. En dat is niet toevallig hoor!!!

Zoals ik al verschillende keren heb herhaald, heeft negationisme of racisme mijns inziens helemaal niets met vrije meningsuiting te maken. Net zo min als laster met vrije meningsuiting te maken heeft. Of vind je ook dat laster ook maar zou moeten toegelaten zijn in het kader van vrije meningsuiting?

The "clear and present danger" zit hem niet in het beledigen, maar wel in het aanleiding kunnen geven tot (motiveren van) misdaden tegen bepaalde mensen. Natuurlijk zal negationisme en racisme ook bestaan met zo'n wetgeving, maar de verspreiding van het gedachtegoed zal er wel degelijk door worden beperkt. Al blijft het weerleggen van dat gedachtegoed ook van cruciaal belang.

Laatst gewijzigd door Edina : 15 november 2006 om 14:47.
Edina is offline   Met citaat antwoorden