Los bericht bekijken
Oud 16 november 2006, 20:17   #10
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Zo staat het niet in het artikel hoor Jantje:

Net daarom dat ik me er vragen bij stel.
Ik vroeg mijn dus net als jij af hoe het dan juist in elkaar zat.
Heb dus naar mijn huisarts gebeld en die heeft de nodige info opgevraagd aan de 3 spoeddiensten waar hij mensen naar doorverwijst.

Het zijn deze dus die hem dat antwoord hebben gegeven.
Doorverwijzing van huisarts, aanvoer door 100dienst en mensen die direct zelf komen met een spoedgeval zoals kleinere ongevallen en plotse zware pijnen vallen onder het spoeddiensttarief van 4€, mensen die met gewone ziektes of reeds langer bestaande klachten naar de spoeddienst gaan inplaats van naar de huisarts, zullen 18€ betalen. In gevallen van plotse hoge koorts en plots blijvend braken zal onderzocht worden of het komt van een bestaande klacht, anders kan de spoedarts beslissen om deze ook als spoedgeval aan te rekenen.

Het is de spoeddiensten er niet om te doen, mensen met echte grote en kleinere spoedgevallen eerst naar de huisarts te sturen. Maar om de mensen die de spoeddiensten als huisartsenpraktijk gebruiken te ontmoedigen. In sommige gevallen zal de spoeddienst zelf hetzelfde tarief aanrekenen als de dokter van wacht, die om de spoeddiensten terug vlot beschikbaar te maken voor de echte grote en kleine spoedeisende gevallen.

Want veel huisartsen rekenen nu reeds 23€ aan voor een gewoon onderzoek en de terugbetaling is 18€. De spoeddienst word nu nog volledig terugbetaald, dit is ook de reden waarom er zoveel misbruik van gemaakt word.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden