Los bericht bekijken
Oud 17 november 2006, 10:47   #1
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard Hoogleraar, blijf bij uw leest

Johan Vande Lanotte, de man die met een uitgestreken face anderen carrément de grond in boort (vraag maar aan JMDD), deed het gisteren weer. De Dictator van Oostende hoorde het even in Keulen donderen, en besloot dan maar om de Domkathedraal zelf met de grond gelijk te maken. Zonder gêne whatsoever, besloot hij dat het zoveelste peperdure regeringsrapport beter in de prullenmand terecht komt, want de uitslag stond hem niet aan. En waarom stond de uitslag hem niet aan? Omdat de voorzitter van de commissie die het rapport aan het opstellen is, hem niet aanstaat. Want, aldus Vandelanotte, deze voorzitter heeft banden (gehad) met Electrabel, dus moet hij wel quatsch neerschrijven. Dat de betreffende voorzitter "gewoon hoogleraar" is, internationaal gerespecteerd, en meer academische verdiensten op zijn palmares heeft dan Vandelanotte himself, is bijzaak. Voor de insiders, het betreft hier prof. D'Haeseleer van de KUL.

Afgezien van het feit dat ik D'Haeseleer een zeer vruchtbare poging toewens om de trotskist die wel geprobeerd, maar niet geïnhaleerd heeft, op gelijkaardige wijze van antwoord te dienen, stel ik me ten gronde een aantal vragen:

1. De eerste is een vraag gericht aan iedereen. Aangezien D'Haeseleers standpunten over energie al lang bekend waren (de man was ook voorzitter van de Ampère commissie), vraag ik me af wat een nieuwe commissie met een nieuw rapport nog gaat bijbrengen aan de politiek en de burger. Zeker als ook al van tevoren vaststaat hoe voor- en tegenstanders op dat nieuw rapport zullen reageren. Het spreekwoord "geld over de balk smijten" lijkt me hier op z'n plaats.

2. Hoe fatsoenlijk is het dat een academicus die zélf politieker is, een andere academicus die géén politieker is, zomaar afkraakt wegens vermeende subjectiviteit. De logische consequentie zegt immers dat als er iemand vanuit zijn academische positie uit zijn nek lult, het toch wel de voorzitter van de SPA is zeker... Hoe lang kan Vandelanotte zulke frapatsen nog blijven uitvoeren voordat hij door meer en meer academici wordt uitgekotst als parvenu? Ik ben in ieder geval niet gelukkig met de dunne scheidingslijn die er loopt tussen academisch veronderstelde objectiviteit en actief politiek geïnspireerde peptalk.