Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door veelzijdigaard
....
|
Ik ga met je akkoord dat geen enkel extremisme 'goed' kan zijn, en zowel extremisme van links als rechts aangepakt moet worden. We zullen beiden wel verschillen in de manier van aanpak, daar twijfel ik niet aan

. Maar de wil is er, en dat is al een stap vooruit. Kort gezegd; ik vrees dat men zich te lang heeft blindgestaard op het rechtse extremisme, de ogen openen zich langzaam...Maar er is veel tijd verloren.
Waar ik ten zeerste aan twijfel:
1. De ideologie van de Islam zelf, hoe meer ik erover lees (Koran), hoe meer ik twijfel. Uit een internationale studie (aangehaald in het boek van Bruce Bawer) door een Deense professor bleek dat de Islam de meest gewelddadige godsdienst is, die het meest oproept tot haat, oorlog en geweld.
Zal een renaissance bij de Islam de nodige hervormingen doorvoeren? Komen die er, ooit? Bepaalde religieuze leiders hebben reeds duidelijk laten verstaan dat ze zich niet willen laten 'sturen'...geen inmenging wensen. Gaat men het op eigen houtje doen? WIL men het überhaupt?
2. Zal het lukken met 'dialoog'? Wanneer houdt de dialoog op, in het ergste geval?