Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
't is jammer dat een mens niet eens voor 1 dagje (maar ook niet langer) zichzelf kan overtuigen om te geloven in God, gewoon omdat ik wel es zou willen weten hoe groot de invloed van zo'n geloof is op je wereldbeeld. Als atheïst kan ik me wel inbeelden wat het ongeveer moet zijn, maar echt voelen kun je het niet omdat je er niet in slaagt om je verstand in oprecht geloof te argumenteren. Wellicht is het voor iemand die strikt atheïstisch is opgevoed even moeilijk om te geloven als het niet-geloven dat is voor de mensen die religieus zijn opgebracht. Het enige wat ik ivm geloof geleerd heb van thuis uit is dat het opium voor het volk is.
Een vd zaken die ik me ook afvraag, is hoe gelovigen weten dat ze met God communiceren ipv met zichzelf. Wat is het verschil tussen bidden tot God en die tekst gewoon in je hoofd opzeggen? Een boek over godsdienst dat antwoord geeft op vragen als dat heb ik helaas nog niet gevonden.
|
Er zijn ook gelovigen die menen dat je niet zomaar met God kunt communiceren; en de grote stromingen die zeggen dat geloof opium is, zoals communisme, hebben zelf veel weg van mensonterende, dogmatische cultes.