Waarom moet de federale staat de staatsschuld alleen dragen?
Op de "Zevende Dag" van 12.10.2003 werd gezegd door een minister van het
Vlaams Gewest (één van de 60 ministers die ons land "rijk" is) dat De Lijn
beter werkt dan de NMBS en dat het spoor dan ook moet geregionaliseerd
worden.
We zijn het natuurlijk gewoon van onze vele en duur betaalde excellenties
dat ze niet verder kijken dan hun neus lang is en voortdurend hun eigen
macht willen vergroten.
Men heeft inderdaad veel geregionaliseerd in de afgelopen 30 jaar, maar er
is één zaak die men vergeten is te regionaliseren: de Belgische staatsschuld
van 10.000 miljard oude Belgische franken. Natuurlijk is deze schuld
aangegaan voor het belang van héél het land: steenkoolmijnen,
staalfabrieken, zeehavens, luchthavens, autosnelwegen, openbaar vervoer,
scholen, sociale zekerheid, politie, gerecht enz.
Dan lijkt het ook niet meer dan normaal dat ook deze staatsschuld in de
huidige federale staat verdeeld wordt over de gewesten. Het is inderdaad
niet logisch dat deze belangrijke last alleen door de Belgische staat
gedragen wordt. Bijgevolg is het probleem van de NMBS en de Post geen
typisch "Belgisch fenomeen", maar wel naast een eigentijds, Europees en
socio-economisch probleem (de mensen nemen liever de bus of de auto voor
korte afstanden en communiceren liever via e-mail), een probleem van geld.
Indien de Vlaamse regering dezelfde lasten had als de nationale, zou De Lijn
niet beter werken dan de NMBS (uitgenomen de louter economische voorkeur van
de consumenten).
Dat is de realiteit. Let wel, de BUB pleit uiteraard niet voor verdere
regionaliseringen, integendeel. Maar indien men in België ooit nog het
slechte idee zou hebben om een federale materie te regionaliseren in plaats
van de gewesten af te schaffen, zoals wij dat voorstellen, dan moet het de
staatsschuld zijn.
|