Los bericht bekijken
Oud 19 november 2006, 14:13   #1
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard Natuur- en milieubescherming eindelijk populair?

Naar aanleiding van dit artikel...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Nieuwsblad
Vlaming wordt groener

Guidone-effect op ledenaantal natuurverenigingen

Het ledenaantal van Natuurpunt, de grootste Vlaamse natuurvereniging, piekt. De boodschap van de Vlaamse huisvrouw Margaretha Guidone, dat we de aarde voor onze kinderen en kleinkinderen moeten redden, heeft haar effect niet gemist.

Natuurpunt bleef jaren op 50.000 leden steken. Sinds 2002 is het aantal inschrijvingen jaar na jaar met negen procent - en dit jaar al met ruim tien procent - gestegen, zodat voor het eerst de kaap van 65.000 aangesloten gezinnen werd bereikt. Dat is des te opmerkelijker, omdat heel wat andere sociale bewegingen in deze tijden van toenemende individualisering juist minder succes kennen.

,,Steeds meer Vlamingen zijn echt bekommerd om hun leefomgeving'', verklaart Luk Daniels van Natuurpunt het succes van de natuurverenigingen.,,Dat is lang niet meer het monopolie van geitenwollensokkers. De media besteden steeds meer aandacht aan het leefmilieu en schudden de mensen wakker."

De afgelopen week liepen er nog heel wat inschrijvingen bij Natuurpunt binnen. ,,De informatie in de pers over de klimaatconferentie in Nairobi, de film van Al Gore en het enthousiasme van de Vlaamse huisvrouw Margaretha Guidone hebben ons zeker geen slecht gedaan'', beseft Daniels. ,,Zelf stimuleren wij onze leden ook om in hun eigen buurt de handen uit de mouwen te steken. Dat is dezelfde boodschap als in de film van Al Gore: wacht niet tot de politici in gang schieten. Doe er zelf iets aan."

Natuurpunt is blij met de groei. ,,Maar we zijn nog mijlenver van Nederland verwijderd, waar de grote natuurverenigingen ruim één miljoen leden tellen'', zegt Daniels. Natuurpunt bereikt vooral hooggeschoolden met kinderen.

Annemie Eeckhout - 19/11/2006
...vroeg ik mij af: is natuur- en milieubescherming nu eindelijk populair aan het worden in Vlaanderen?

Ik heb mij altijd afgevraagd waarom in een land als Vlaanderen, met zo'n hoge bevolkingsdichtheid en een door een slecht ruimtelijk ordeningsbeleid nogal vol landschap, zo weinig mensen lid zijn van een natuur- en milieuorganisatie. Je zou zeggen dat men met weinig natuur en open landschap over wel de waarde van zulke zaken gaat inzien.

De schaarsheid van natuur wordt in Nederland altijd als de belangrijkste reden genoemd van de grote aanhang voor natuur- en milieubeschermers. Waar in het artikel al aan gerefereerd wordt: de Nederlandse tegenhanger van Natuurpunt, Natuurmonumenten (officieel: Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten in Nederland), heeft bijna 900.000 leden. En daar komen nog eens bijna 300.000 leden van de provinciale landschappen bij. Elke provincie in NL heeft nl. nog een eigen natuurbeschermingsorganisatie, die ook weer gebieden beheert. Het verschil wordt nog duidelijker bij de internationale organisaties: Greenpeace heeft in Nederland 580.000 donateurs, in België 110.000; het Wereld Natuur Fonds (WWF) heeft in Nederland 900.000 donateurs, in België 65.000.

Ik weet niet hoe het komt, maar die verschillen zijn wel enorm. Ik hoop dat de trend die nu gesignaleerd wordt, zich doorzet en de gemiddelde Vlaming wat meer oog krijgt voor het behoud van zijn eigen natuur en landschap. En ook voor de internationale natuur- en milieuproblemen trouwens.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden