Discussie: Ik bid nog elke dag
Los bericht bekijken
Oud 20 november 2006, 16:46   #86
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Largo: het probleem met die woestijnromans is dat sommige mensen sommige stukken eruit weldegelijk letterlijk nemen.

Als je - zoals kaffer - gelooft in een geschapen mens, waarbij de evolutietheorie wordt uitgesloten, dan moet je ook letterlijk geloven wat in de andere verhaaltjes staat: nergens wordt nl. in die woestijnromans aangegeven welke stukken "beeldspraak" dan wel "letterlijk" te nemen zijn.

m.a.w. : waarom zouden die zeven scheppingsdagen beeldspraak zijn, maar het geschapene van de dingen niet?

Waarom moet een gelovige (sommigen althans) ondertussen niet meer geloven dat de aarde plat is (staat nochtans duidelijk vermeld in alle drie de woestijnromans) maar wèl geloven dat de rest wèl waar is?
Ik wil het louter letterlijke lezen van de Bijbel zeker niet verdedigen, maar toch dienen hierbij enkele opmerkingen gemaakt te worden.
Dankzij wetenschappelijk onderzoek, o.a. op het vlak van de archeologie en de linguïstiek, weten we dat bepaalde personen en plaatsen uit de Bijbel werkelijk bestaan hebben en dat het zeer waarschijnlijk is dat een aantal gebeurtenissen ook werkelijk plaatsgevonden hebben. Net zoals wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat bepaalde gebeurtenissen niet hebben plaatsgevonden. We weten dus dat sommige delen niet letterlijk gelezen mogen worden en andere delen wel.

Aangezien de Bijbel bestaat uit 72 of 73 verschillende boeken die over een periode van honderden jaren zijn geschreven door verschillende auteurs, is het zeer aannemelijk dat niet ieder boek op dezelfde manier gelezen moet worden. De bijbel bevat o.a. mythische verhalen, wetteksten, liederen, brieven, enz. Het zou niet correct zijn om al die verschillende literaire genres op eenzelfde manier te lezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Bijgevolg wil ik van kaffer horen op welk dag de dinosauriers geschapen zijn en of die samen dan wel apart van de neanderthalers werden ineengezet.

...
En ik zou graag van een creationist willen weten of God nu eerst de mens of eerst de dieren heeft geschapen. Want volgens het eerste bijbelhoofdstuk waren dat de dieren en volgens het tweede bijbelhoofdstuk was dat de mens (of toch in ieder geval de man).