Inleiding
De B.U.B. vertrekt vanuit een visie waarin de mens centraal staat. Elke mens
dient over een zo groot mogelijke vrijheid te beschikken om een maximaal
geluk in zijn leven te bereiken. Daarom moet de politiek zich tegelijk wél
en niet bemoeien met het privéleven. Niet, omdat te veel regelgeverij een
harmonieuze samenleving in de weg staat, wel omdat we de basisvoorwaarden
moeten scheppen opdat elk individu zich ten volle kan ontplooien. Het
individu staat voor ons echter niet los van de samenleving en van de
democratische onderbouw. Vrijheid gaat steeds aan verantwoordelijkheid gaan
steeds met elkaar gepaard. Om de drastische maatschappelijke veranderingen
te duiden zijn al veel termen gebruikt: de multiculturele maatschappij, de
interculturele maatschappij... Wij kiezen voor de open maatschappij: Een
samenleving waarin iedereen zoveel mogelijk vrijheid beleeft,
verantwoordelijkheid neemt én gelijkheid krijgt.
6.1 Status-quo monarchie
Wij zien geen reden om nu of morgen iets aan de koninklijke functie te
wijzigen.
De macht van de Koning is quasi onbestaande, maar hij kan wel gezien zijn
ervaring en gelet op zijn politieke ongebondenheid de politici controleren.
Zijn kostprijs is heel beperkt vergeleken met andere koningen of presidenten
en in elk geval ver beneden de kost van de voorbije Staatshervormingen die
België met zes regeringen en zes parlementen hebben opgescheept. De
Belgische koningen hebben over het algemeen zeer goed hun plichten vervuld
zodat er geen reden is om wat dan ook aan hun functie te wijzigen.
Vlaams-nationalisten en rattachisten bekritiseren de Koning bijna
uitsluitend om separatistische redenen en maken zo elk sereen debat over de
koninklijke functie onmogelijk.
6.2 Bindend referendum op alle niveaus
De B.U.B. kiest consequent de weg van de directe democratie. Op alle
niveaus, t.t.z. federaal, gewestelijk, provinciaal en gemeentelijk moet de
burger inspraak krijgen in het beleid. Als mensen in staat zijn om om de
vier jaar te kunnen kiezen tussen verschillende partijprogramma's (na
vergelijking), kunnen ze ook voor (belangrijke) andere zaken beslissen. Het
referendum kan natuurlijk niet los staan van de opkomstplicht (zolang die
bestaat). Het spreekt vanzelf dat een bindend referendum slechts kan plaats
hebben wanneer een voldoende groot aantal kiezers bij wijze van
handtekeningeninzameling één wenst te houden. Desgevallend kan ook van
bovenaf om een bindend referendum worden gevraagd (2/3e meerderheid).
Referenda gaan meer nog dan verkiezingen gepaard met "pro's" en "contra's".
Alle partijen dienen in gelijke mate aan bod te komen (zie ook 6.3).
6.3 Strijd tegen particratie
De volksvertegenwoordigers vertegenwoordigen niet zichzelf, maar wel de
bevolking. Vandaar dient de partijfinanciering gradueel te worden
teruggeschroefd. Allereerst dient België geen subsidies meer te geven aan
partijen die het einde van België wensen. Geen enkel bedrijf sponsort mensen
die haar in het failliet willen zien gaan. Voor het overige dienen de
buitensporige bedragen die partijen vandaag nu krijgen voor
verkiezingscampagnes te worden verminderd. Liefst eigenlijk afgeschaft, maar
men kan denken aan een budget/stem. De openbare omroep dient gedepolitiseerd
te worden. Iedere partij heeft recht op gelijke zendtijd in
verkiezingscampagnes én wanneer er referenda zijn. Geen enkele partij mag
bevoordeeld worden.
6.4 Stemplicht of stemrecht?
In België bestaat momenteel de opkomstplicht voor alle Belgen vanaf 18 jaar.
De B.U.B. wenst dat deze situatie behouden wordt. 16-jarigen hebben volgens
ons geen behoefte om een stem uit te brengen of zijn er meestal nog niet
klaar voor. De B.U.B. is geen voorstander van het stemrecht voor
vreemdelingen (niet-Belgen). Waarom zouden zij trouwens stemrecht moeten
krijgen terwijl de Belgen aan opkomstplicht onderhevig zijn? Voor ons is
opkomstplicht gekoppeld aan nationaliteit. Dat geldt trouwens ook voor referenda
(6.2). Wat wel moet verbeteren is de logge administratie waarmee mensen soms
geconfronteerd worden wanneer ze Belg willen worden. Iedereen verdient een
eerlijke en gelijke kans om de Belgische nationaliteit aan te nemen.
6.5 Drugs? Keuze voor een duidelijke wetgeving
Voor de B.U.B. kan het niet dat men vandaag "eigenlijk" geen softdrugs mag
bezitten (of een heel klein aantal), maar ze wel mag gebruiken. Vandaar
pleiten we voor een legalisering van softdrugs. Daarmee komen we tegemoet
aan een maatschappelijke realiteit. Bovendien worden softdrugs zo uit het
criminele en 'taboe'-sfeertje gehaald. Dit wil echter niet zeggen dat de
B.U.B. het gebruik van drugs aanmoedigt. Voor ons moeten er
afradingscampagnes gevoerd worden tegen alle middelen die de gezondheid
ernstig kunnen schaden (tabak, alcohol.). Hardruggebruikers mogen trouwens
niet al een crimineel, maar wel al een patiënt worden behandeld. Men moet de
zogenaamde dealers bestraffen. De overhead laat dus elke mens vrij, maar
heeft de plicht om te informeren en desgevallend te waarschuwen.
6.6 Kansen aan de jeugd
Een samenleving dient de jeugd te waarderen. Voor ons verdienen jongeren
alle kansen, ongeacht hun nationaliteit, achtergrond etc. Het onderwijs moet
verder gedemocratiseerd worden opdat iedereen kans krijgt om hem/haar naar
zijn of haar talenten te ontwikkelen. Meer overheidssubsidies voor het
onderwijs zijn prioritair. Niet alleen voor het talenonderwijs (zie punt 1),
maar ook voor alle andere richtingen. Voorts verdienen jongeren het van
serieus genomen te worden. Iedere mens is gelijk, daar doet leeftijd geen
afbreuk aan. Aan jongeren die problemen hebben moet veel meer aandacht
worden besteed dan vandaag de dag. Zowel het onderwijs als de overheid
moeten daar een rol in spelen. Het startinkomen vanaf 18 schept trouwens
kansen voor een samenleving met vrije én verantwoordelijke jongeren.
6.7 Gezin blijft belangrijk
Hoewel het klassieke gezin meer en meer ter discussie staat, blijft he teen
belangrijke bouwsteen in onze maatschappij. Het leven van een ouder is niet
altijd even makkelijk. Het startinkomen biedt een houvast voor elke
thuiswerkende ouder. De kinderbijslag moet de hoogte in. Want kinderen zijn
voor ons belangrijk, en dienen in een zo gunstig mogelijk klimaat op te
groeien. De fiscale druk op gezinnen moet, gezien de omstandigheden, nog
mere worden verlaagd dan die op individuen. De overheid moet betere tarieven
verzekeren voor mensen die willen sparen met het oog op de toekomst en op
hun kinderen.
6.8 65+ op een waardige manier
De B.U.B. is de mening toegedaan dat ouderen al te vaak worden uitgesloten
uit de maatschappij, die van zichzelf een beeld schept met daarin enkel
jonge en gelukkige mensen (cf. televisiereclame). De derde leeftijd dient
geherwaardeerd te worden. Verpleeghulp aan huis moet gratis worden. Zo ook
rusthuizen voor mensen die ze niet kunnen betalen. Na de pensioenleeftijd
moet iedereen onbeperkt kunnen bijverdienen, met dien verstande dat dit
alles wel in een wettelijk kader moet gebeuren.
6.9 Alternatieve levensstijl moet kunnen
Onze maatschappij evolueert snel. Samenwonen, homo, lesbisch of bi? Voor de
B.U.B. is iedereen gelijk. Wij vinden het dan ook een positieve evolutie dat
mensen van hetzelfde geslacht nu ook voor de wet gelijkgeschakeld zijn
wanneer ze besluiten hun leven te delen (al kan men over de term
"homohuwelijk" discussiëren, dit terzijde). Voorts is elke discriminatie
voor ons onaanvaardbaar. Bedrijven of privé-personen die mensen op basis van
hun geaardheid uitsluiten moeten zwaar gesanctioneerd worden.
|