Discussie: Volkswagen
Los bericht bekijken
Oud 21 november 2006, 01:40   #5
Starkan
Staatssecretaris

Starkan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër Bekijk bericht
Welke oplossingen hebben jullie hier voor het probleem van de auto-industrie?

Er is nu éénmaal overproductie en eigenlijk vervuilen auto's toch veel te veel en zijn er betere en efficiëntere alternatieven.
Is het dan niet logisch dat er jobs sneuvelen en fabrieken gesloten worden en sociale plannen onderhandeld worden?
Ik weet niet meer juist de bron, maar er was berekend dat de industrie naar propere energie, waar de autonindustrie onvermijdelijk in gaat participeren erg veel jobs zou opleveren.
Maw de toekomst ziet er qua werkgelegenheid niet slecht uit, alleen is dat niet zozeer het probleem, maar speelt delokalisatiedrijging meer een rol.
Het is gewoon een feit dat een fabriek eenvoudig kan sluiten en in een ander, goedkoper land diezelfde produktie kan opzetten. Zoals het nu in zijn werk gaat is niemand nergen nog zeker. Zelfs de Duitsers niet.
Ik denk dan eerder dat de vakbonden, op internationaal vlak ook geen keuze gaan hebben samen te werken en de druk op de politiek moeten vergroten, om de voorwaarden van de bedrijven te verscherpen.
Persoonlijk denk ik dat een systeem zoals in China, waar in grote bedrijven door de staat wordt geparticipeerd een oplossing kan schuilen.
Ben me er wel van bewust dat dat veel werk, praten en actie vereist.
Starkan is offline   Met citaat antwoorden