Los bericht bekijken
Oud 29 november 2002, 23:48   #6
@lpha
Parlementsvoorzitter

@lpha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txarli
Een Europese Culturele Unie? Omschrijf dan eerst eens de criteria daarvoor? Wat betekent dat? Europese waarden en cultuur. Welke waarden zijn Europees? Welke cultuur is Europees? Je hanteert termen die me toch wat te vaag zijn.
Wat betekent culturele integratie? Hoever gaat dat? Wat moeten die niet-ECU landen dan inboeten aan eigenheid om toch bij de ECU te mogen? Wie bepaalt de fasen van zo'n proces?
Heel goeie vraag. "Wanneer is de 'acculturatie' van een land zodanig geëvolueerd dat het zonder gevaar voor destabilisatie van de Europese 'kernlanden' tot de Culturele Unie kan toetreden?"

Hier zou ik durven stellen dat het niet alleen de landen als Turkije zijn die een inspanning tot acculturatie zullen moeten leveren. Ik denk dat de Europese 'kernlanden' een bijna even grote culturele inspanning zullen moeten leveren. Je kunt namelijk van een toetredend land niet iets gaan eisen waar je zelf niet aan voldoet.

Hier ligt de 'sleutel' wellicht in hetgeen ik heb aangebracht in de topic "de Verklaring van de Vrijheid van Godsdienstkeuze" op het forum "maatschappelijke discussies". Zowel de 'echte' Europese als de kandidaat-landen zouden een identieke houding tegenover levensbeschouwingen moeten hebben.

Dit zou betekenen dat zowel in de Europese landen als in de kandidaatlanden rituelen als besnijdenis en het dragen van onderscheidende religieuze kledij voor mensen onder de 18 jaar zouden moeten verboden zijn, dat er geen aparte scholen per religie zouden mogen zijn. En dit voor �*lle godsdiensten, dus niet alleen bij de moslims maar ook voor de kinderen van Christenen en Joden zouden deze wetten van toepassing zijn.

Een vrijzinnige opvoeding moet maw voor iedereen gegarandeerd zijn. Tevens zouden de godsdiensten zelf aan een grondig onderzoek moeten onderworpen worden en zouden bepaalde voorschriften, zoals de steniging in de Bijbel, de haatverzen in de Koran die oproepen tot vervolging en wantrouwen van ongelovigen, Joden en Christenen officieel uit de bewuste boeken moeten verwijderd worden.

Het bovenstaande klinkt natuurlijk utopisch, maar ik wil er nogmaals op wijzen dat mensen als de Joodse professor Rosenberg en pater Leman dezelfde ideeën al eerder gelanceerd hebben.

Er is trouwens geen alternatief, tenzij we met z'n allen instemmen met een grondige destabilisering van onze Europese samenleving. Daarom verricht iemand als Abou Jahjah zo'n bijzonder nuttig werk: hij zorgt ervoor dat we niet indommelen en verplicht ons om fundamenteel na te denken over zaken als cultuur en godsdienst. Hij zorgt ervoor dat we ons niet langer schijnheilig en dubbelzinnig tegenover begrippen als 'Vrijheid van Godsdienst' kunnen opstellen, alle inburgerings- en andere trajecten ten spijt.
Ik kan ga er mee akkoord.

Ik vind wel dat Europa een Europa der volkeren moet worden met een gezagsstructuur die van onderuit is opgebouwd. Dwz de volkeren behouden hun soevereiniteit. Het europees niveau heeft alleen bevoegdheid op de algemene univervisele wetten die voor allen gelden en die het algemene belang dienen van de volkeren in hun geheel.
De volkeren blijven het recht behouden wetten uit te vaardigen die betrekking hebben op het algemeen belang van burgers en volk.
Dit is belangrijk omdat de noden aan wetten verschillen van streek tot streek en dit onmogelijk vanuit de vokerenbond kan bestuurd worden, wegens veel te log. Bovendien zou het volk haar soevereiniteit verliezen wat een zeer kwalijke zaak is.
Dus elk volk blijft zijn specifieke cultuur en kenmerken behouden. Ze moeten zich enkel schikken naar de universele wetten van de volkerenbond en zijn verder soeverein.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden